Aktuality
Vyhledávání
Vybrané období: všechny dokumentyMinulý pátek nás v Jáchymce navštívila skupina výměnných studentů z USA na workshopu, který jsme pořádali ve spolupráci s @VertoEducation. Během společně stráveného času jsme diskutovali o represích a nařízeních, která postupně oklešťovala práva Židů v Protektorátu Čechy a Morava, a o tom, jak je ovlivňovala. V rámci jedné aktivity jsme diskutovali o tom, jak by mohl vypadat běžný den, a pak jsme viděli, jak se postupem času stále více omezoval osobní život a zakazovala účast ve společnosti.
Jedním z úkolů našeho Institutu je poukazovat na historické události a souvislosti fenoménu, pro který se vžil název holocaust. Jedna z nejtragičtějších událostí, která oficiálně spustila nacistické řádění a perzekuci židovského obyvatelstva Evropy, se stala přesně před 86 lety, v noci z 9. na 10. listopadu. Sami nacisté ji nazvali Křišťálovou nocí, podle rozbitých výloh židovských obchodů, domácností a synagog. Poválečná historie jí zná také pod pojmem Říšský pogrom.
Minulou sobotu se sešli členové afyn.cz a uspořádali vlastní zinový workshop.
Historie zinů (což jsou malé DIY časopisy) je charakteristická tím, že je využívaly zejména marginalizované skupiny k tomu, aby se levně a rychle umělecky vyjadřovaly k tématům, na kterých jim záleží. Poté, co jsme se seznámili s bohatou historií zinů, jsme se pustili do výroby vlastních. Na konci workshopu jsme si navzájem představili své malé výtvory a viděli jsme, jakými krásnými způsoby lze ziny využít: Od vytvoření vlastního malého komiksu až po informační brožuru, všechno je možné.
Při příležitosti německého vydání knihy F. R. Krause Plyn, plyn, pak oheň, jedné z úplně prvních reportáží o holocaustu, se uskuteční setkání s autorovým synem, a ředitelem ITI Tomášem Krausem. Akce se koná m.j. ve spolupráci s naším dlouholetým partnerem Brücke-Most-Stiftung.
Antisemitismus je jako virus, který neustále mutuje a čeká, kdy bude společnost oslabena, aby se projevil. (Rabbi Sacks, Evropský parlament 2016)
S hlubokým zármutkem jsme přijali zprávu o úmrtí profesora Yehudy Bauera, jednoho z nejvýznamnějších světových historiků holocaustu a antisemitismu. Jeho výzkum a pedagogická činnost zásadně přispěly k pochopení tragických událostí 20. století a jejich důsledků pro současnou společnost. Jeho odhodlání vést nás k hlubšímu porozumění lidské přirozenosti a k nutnosti bojovat proti nenávisti a intoleranci zůstane navždy inspirací.
Institut Terezínské iniciativy vyjadřuje hlubokou soustrast rodině a všem, kteří byli jeho životem a dílem ovlivněni.
V profesorovi Bauerovi ztrácíme nejen na slovo vzatého odborníka, jehož názor byl pro nás vždy nesmírně cenný, ale také krajana a blízkého přítele.
• Co je antisemitismus a jak se projevuje ve školním prostředí?
• Jak aktuální dění ovlivňuje postoj k Židům a dalším menšinám?
• Jaká je situace v Česku a v zahraničí?
Včera měli naši kolegové Thomas a Laurenz příležitost setkat se s rakouskou velvyslankyní v Praze, Bettinou Kirnbauer, během setkání s novými rakouskými dobrovolníky, které se konalo na Rakouské ambasádě. Náš nový dobrovolník z organizace Gedenkdienst, Laurenz Neureiter, se k nám přidal již na začátku září a okamžitě se stal oblíbeným a produktivním členem našeho týmu.
Tento týden Thomas a Laurenz navštívili Školu mezinárodních a veřejných vztahů v Praze-Nuslích a vedli workshop se studenty z tříd A-level. Pomocí aktivity „Obyčejný den“ ilustrovali dopady protižidovských zákonů a nařízení v době nacismu. Při skupinové práci měli účastníci možnost sestavit a analyzovat informace o skutečných poměrech s využitím originálních dokumentů.
Děkujeme za pozvání a živou diskusi se studenty.
Jako institut, naše práce je založená na třech hlavních pilířích:
- Institut zkoumá historii nacistické perzekuce v Českých zemích a Evropě.
- Připomíná a dokumentuje její oběti.
- Vzdělává proti projevům rasismu, antisemitismu, a xenofobie.
Vzdělávání je klíčovým nástrojem pro prevenci antisemitismu, rasismu, xenofobie, a dalších forem nenávisti, které vedly k tragédiím, jako byl holocaust. Podstatné elementy ve vzdělávání zahrnují: