Jak mluvit a neubližovat (si). Konstruktivní komunikace s Michalem Dubcem
18. 01. 2022
Ve spolupráci s Michalem Dubcem jsme pro vás připravili tři navazující semináře. Naučíte se, jak komunikovat, abyste dosáhli cíle a nenarušili si vztahy. Na základě konkrétních situací z vaší praxe – z komunikace se žáky, s kolegy či s rodiči si vyzkoušíte, jak dosáhnout dobrých výsledků. Zjistíte, co vám brání v efektivní komunikaci a jak se svými bloky pracovat.
PŘIHLÁŠKU VYPLŇTE NEJPOZDĚJI DO 26. LEDNA ZDE.
Kapacita kurzu je omezena na 15 účastníků.
Pondělí 31. ledna, 14.00 – 18.00:
- Vedení dětí k odpovědnosti a samostatnosti
Sobota 26. února, 9.00 – 18.00
- Společně s rodiči
- Jak ve škole zvládat své emoce
Sobota 12. března, 9.00 – 18.00
- Práce se skupinovou dynamikou školní třídy
- Skupinovou reflexí k naplňování potřeb dětí
Kurz proběhne u nás v Institutu TI na Praze 1, Jáchymova 3.
Pro účastníky z Prahy je kurz díky grantu zdarma.
Semináře Jak mluvit a neubližovat (si), které připravil Institut Terezínské iniciativy ve
spolupráci s lektorem a pedagogem Michalem Dubcem, jsou určeny přednostně pro pedagogy pražský
škol, lektory a vzdělavatele pražských organizací, posluchače pražských pedagogických škol a
fakult.
Pondělí 31. ledna 14.00 – 18.00:
Jak vést žáky k odpovědnosti za své chování?
Vedení dětí k odpovědnosti a samostatnosti
Ukážeme si, jak vést žáky k sebeřízení na základě toho, jak funguje mozek a jaké jsou
přirozené reakce na formu komunikace. Obsah semináře je postaven na řešení konkrétních situací ze
školy, které sdílíte s lektorem.
- Používání objektivního jazyka.
- Vědomá práce se vztahovou rovinou vlastní komunikace.
- Kontrolované odžívání emocí během komunikace.
- Vědomá práce s vedením a řízením dětí.
Sobota 26. února, 9.00 – 18.00
Jak zvládat své i cizí emoce a předcházet konfliktům?
- Společně s rodiči.
Jak komunikovat s rodiči tak, abychom neprohlubovali konflikt, nedělali věci, které nechceme, a zároveň vedli rodiče k jejich dílu odpovědnosti za chování svých dětí? Osvojíme si konkrétní principy, které snižují počet konfliktů a usnadňují dosahování porozumění v komunikaci s rodiči a spolupráci.
- Kontinuální práce na vztahu s rodiči.
- Zvládání vztahově agresivních kritik.
- Sdělování vztah neohrožujících kritik.
- Reagování na výmluvy vedoucí k přijetí vlastní spoluodpovědnosti.
- Zvládání žádostí o laskavost.
- Vědomé řízení konfliktů.
Jak ve škole zvládat své emoce?
Seznámíme se s tím, jak fungují emoce v našem těle. Naučíme se rozpoznávat, jak
emoce odžíváme a jaký to má dopad na nás a jak se to projevuje na chování lidí, se kterými
komunikujeme. Naučíme se několik způsobů, jak zklidnit a přehodnotit vlastní emoce.
- Rozpoznávání prožívání emocí ve vlastním těle a v projevech chování.
- Rozpoznávání způsobů odžívání emocí (kontrolované odžití formou zveřejnění, potlačení, náhradní odreagování, nekontrolované odžití) v konkrétních situacích z praxe a jejich dopady na nás a vztahy s lidmi, se kterými komunikujeme.
- Způsoby zklidňování vlastních emocí, kognitivní změna.
- Akceptace emocí druhých, empatie.
Sobota 12. března, 9.00 – 18.00
Jak vést třídu tak, aby žáci navzájem spolupracovali a abyste se vy do školy těšili?
Práce se skupinovou dynamikou školní třídy
Seznámíme se s tím, jak se každé školní třída vyvíjí v čase, jak se v čase mění vztahy mezi žáky a jejich chování. Na základě znalosti změn třídy v čase můžeme plánovat a realizovat aktivity tak, aby žáci efektivně spolupracovali na plnění úkolů. Ukážeme si konkrétní aktivity pro práci se třídou jednotlivých fázích vývoje skupiny.
- Nastavování pravidel při práci se třídou a reagování na jejich dodržování/ porušování
- Způsoby získávání okamžité zpětné vazby od třídy
- Cílený rozvoj dovedností umožňujících posun skupiny do stádia performing (reagování na chyby, podávání zpětné vazby na chování, vedení a řízení)
- Provádění cílených intervencí do skupinové dynamiky
- Motivace, stimulace a odpovědnost toho, kdo třídu vede a jejích členů
Moderování konfliktů ve skupině
Skupinovou reflexí k naplňování potřeb dětí
Seznámíme se s metodou skupinové reflexe WANDA a jejím využitím ve škole při vedení třídy. Podíváme se na konkrétní případy z vaší praxe z perspektiv jejích jednotlivých aktérů. Pronikneme do vztahů mezi tím, co si myslíme, že chceme, a co skutečně děláme. Zároveň se podíváme na to, jaké jsou v daných situacích naše potřeby a jaká je naše sféra vlivu a jaké potřeby mohou mít děti. Na tomto základě se seznámíme s modelem dětského vývoje, který definuje dominující potřeby vztažené k věku dítěte. Vyzkoušíme si, jak můžeme podpořit rozvoj určitého dítěte konkrétními ujištěními a způsoby chování, které specificky odpovídají příslušnému vývojovému období (potřebám dítěte). Při rozplétání konkrétních situacích se zaměříme na práci s příčinami, nikoli jen s následky.
- Vědomé zaměření pozornosti na emoce a myšlenky dětí.
- Rozpoznávání vlastních automanipulací .
- Definování si vlastní sféry vlivu.
- Vnímání konkrétních potřeb dětí na základě jejich věku a kontextů situací.
- Vědomá práce s návyky dětí pomocí porozumění principu procesu: situace-chování-odměna.
- Chování učitele, které saturuje potřeby dětí vzhledem k jejich věku.
- Způsoby uzavírání věcí s cílem posilování vlastních vnitřních jistot.
PŘIHLÁŠKU VYPLŇTE NEJPOZDĚJI DO 26.
LEDNA ZDE.
Kapacita seminářů je omezena. Maximální počet účastníků je 15 nebo podle aktuálních
hygienických nařízení.
Semináře probíhají v rámci projektu Od dokumentů k příběhům. Kompetence pro demokratickou
kulturu- Projekt je spolufinancován Evropskou unií a probíhá v rámci Operačního programu Praha pól
růstu (reg. č. CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_069/0001435).
O lektorovi:
Mgr. Michal Dubec je učitel s 21letou praxí. Učil 9 let na základní škole, poté 12 let
na gymnáziu a na vysoké škole. V současné době učí v programu Učitel naživo. Specializuje
se na vedení lidí (žáků, studentů a dospělých) k sebeřízení a k odpovědnosti za chování,
práci se skupinovou dynamikou školních tříd a pracovních kolektivů, řešení konfliktů a práci
s emocemi.
Vytváří programy pro rozvoj lektorů neziskových organizací (LATA, CEGV Cassiopeia, TANDEM,
Odyssea). Lektorsky spolupracuje s celorepublikovými centry pro vzdělávání učitelů (NIDV,
KVIC). Píše skripta a pravidelně přispívá do periodik zabývajících se pedagogikou a andragogikou.
V soukromém životě se věnuje běhání, vyřezávání ze dřeva a ochutnávání kávy.
Přečtěte si také
- Obyčejný den
- Prohlášení ITI k 9. listopadu
- Snadné vydávání vlastním nákladem!
- Vydání knihy Plyn, plyn, pak oheň
- Seminář pro učitele s workshopem Antisemitismus a my
- Pozvánka na seminář Antisemitismus a my
- Přivítání dobrovolníků na Rakouské ambasádě
- Workshop "Obyčejný den"
- Lidská práva ukotvena v mezinárodním zákoně