Rakouské stopy v Terezíně
Tímto projektem bychom jako Institut Terezínské iniciativy rádi vybudovali živý most mezi Českou republikou a Rakouskem a osvětlili tak důležitou část naší společné středoevropské historie. Snažíme se zaplnit mezery ve vzdělávání o holocaustu vytvořením výukových materiálů, které odhalí dosud skrytý aspekt tohoto temného období. Naším cílem je dekonstruovat nacisty šířený idylický obraz židovského města a zasadit Terezín do širšího kontextu holocaustu.
Materiály pro školní výuku
Výukové materiály jsou zdarma k dispozici také v digitální podobě.
Brožura
V první části jsou obecně popsány dějiny ghetta a koncentračního tábora Terezín se zvláštním důrazem na rakouské stopy. Po každé kapitole jsou uvedeny otázky, které studentům pomohou zamyslet se nad přečteným a prohloubit si ho.
Druhá část obsahuje originální dokumenty a jejich překlady k osudu Reginy Machlupové. Rozborem těchto dokumentů by se žáci měli nejen dozvědět, jaké informace lze z archivů získat, ale také nahlédnout do života Reginy Machlupové.
Na závěrečné stránce se žáci mohou těšit na báseň Leo Strausse, kterou napsal během svého pobytu v Terezíně. Toto poetické vylíčení temné doby vybízí žáky nejen k zamyšlení nad obsahem básně, ale také k hlubokému zamyšlení nad jejím pozadím. Nabízí jedinečnou příležitost zabývat se emocemi a prožitky lidí v těžkých situacích a rozpoznat lidskost uprostřed hrůzy.
Práce ve skupině
Téma nabízí možnost přiblížit osudy jednotlivých osob prostřednictvím skupinové práce. Další informace a popisy naleznete v následujícím dokumentu:
Při práci s osobními příběhy a svědectvími doporučujeme dodržovat přiložené pokyny. To vám také poskytne užitečné informace týkající se možných otázek.
V rámci skupinové práce budou využity původní dokumenty Reginy Machlupové, které budou doplněny o osudy Adély Friedové.
Kromě textu Leo Strausse "Als-Ob" bychom rádi nabídli zasloužený prostor spisovatelce Myře Gruhenberg-Straussové. Za tímto účelem představujeme dva texty, které Gruhenberg-Straussová napsala během svého pobytu v Terezíně pro takzvaný "literární Straussův kabaret" a které jsou vhodné i pro interpretaci v rámci skupinové práce.
Text Myry Gruhenberg-Straussové
Darüber hinaus kann auch die Zeichnung von Helga Pollak für die Gruppenarbeit und die Interpretation herangezogen werden.
Workshop
Nabízíme také možnost přijet do vaší školy a uspořádat workshop na toto téma. Ten lze uspořádat zcela podle vašich potřeb a zájmů. Možné je vše, od obecného přehledu dějin rakouských Židů v Terezíně až po hlubší vhled do jednotlivých osudů. Naším cílem je nabídnout žákům interaktivní a vzdělávací zážitek.
V případě zájmu kontaktujte Thomase Elmeckera na adrese thomas.elmecker@terezinstudies.cz.
Tento projekt byl financován Evropskou výkonnou agenturou pro vzdělávání a kulturu a Národním fondem Rakouské republiky pro oběti nacionálního socialismu.
V pátek jsme za Institut Terezínské iniciativy již poněkolikáté navštívili Státní okresní archiv v Mladé Boleslavi, kde jsme pokračovali v digitalizaci fondu Okresního úřadu Mladá Boleslav. Tentokrát jsme se zaměřili na žádosti o osvědčení o československém státním občanství.
O víkendu od 6. do 8. prosince 2024 jsme v Terezíně uspořádali seminář „Antisemitismus a my“ pro učitele a peer edukátory. Akce byla organizována ve spolupráci s EPNA (European Practitioners against Antisemitism) a za podpory německého Ministerstva zahraničních věcí.
Program a klíčoví řečníci
Seminář nabídl bohatý program zaměřený na to, jak učit o antisemitismu a holokaustu tak, aby výuka měla hmatatelný dopad a zároveň se vyvarovala neúmyslným projevům antisemitismu. Měli jsme tu čest přivítat skvělé řečníky:
- Tomáš Kraus, který provedl účastníky autentickým prostředím ghetta Terezín a obohatil vzdělávací část o příběhy své rodiny.
- Jakub Drábik, jenž přednášel na téma „Co je fašismus“ a upozornil na klíčové aspekty jeho vzniku, šíření a prevence.
- Peter Weisenbacher, který představil výzkum FRA a další data ukazující, jak antisemitismus vnímají a zažívají členové židovské komunity na Slovensku.
📚 Vzdělávat. ✊ Podporovat. 🔁 Opakovat.
Je vám mezi 16 a 26 lety a chcete se stát součástí celosvětové sítě mladých lidí, kteří se zapojují do akce? Chcete zvýšit povědomí o nebezpečí předsudků, diskriminace, rasismu a antisemitismu?
Připojte se k Anne Frank Youth Network a staňte se členem globálního společenství!
Všechny aktivity, inspirované deníkem Anny Frankové a jejím životním příběhem, mají za cíl zvyšovat informovanost, zvyšovat aktivní občanství, podporovat dialog a demokratické hodnoty v dnešní době. Společně se svými vrstevníky pozitivně přispějete společnosti a své komunitě!
Do našeho plánovaného semináře pro učitele s workshopem se nám podařilo zařadit více do programu! Rozhodli jsme se zařadit perspektivu z pohledu mládeže. Můžete tedy sebou vzít i aktivního studenta, který má potenciál se zapojit ve vzdělávání. Pro studenta je seminář hrazen z grantu. Poprosíme vyplnit pro něj také přihlášku.
Minulý pátek nás v Jáchymce navštívila skupina výměnných studentů z USA na workshopu, který jsme pořádali ve spolupráci s @VertoEducation. Během společně stráveného času jsme diskutovali o represích a nařízeních, která postupně oklešťovala práva Židů v Protektorátu Čechy a Morava, a o tom, jak je ovlivňovala. V rámci jedné aktivity jsme diskutovali o tom, jak by mohl vypadat běžný den, a pak jsme viděli, jak se postupem času stále více omezoval osobní život a zakazovala účast ve společnosti.
V průběhu celého roku 2024 probíhá výzkum v Státním okresním archivu Mladá Boleslav. Digitalizáty jsou průběžně zanášeny do databáze obětí holocaustu na stránkách holocaust.cz.
Jedním z úkolů našeho Institutu je poukazovat na historické události a souvislosti fenoménu, pro který se vžil název holocaust. Jedna z nejtragičtějších událostí, která oficiálně spustila nacistické řádění a perzekuci židovského obyvatelstva Evropy, se stala přesně před 86 lety, v noci z 9. na 10. listopadu. Sami nacisté ji nazvali Křišťálovou nocí, podle rozbitých výloh židovských obchodů, domácností a synagog. Poválečná historie jí zná také pod pojmem Říšský pogrom.