Téma Anne Franková

Využití osobního příběhu jako cesta k aktivnímu občanství.

Holocaust a jeho důsledky nás učí, že je důležité být bdělý v okamžiku, kdy se ve společnosti objevují netolerantní postoje, které vedou k tomu, že jsou na okraj společnosti vyčleňovány určité komunity.

Projekt „Téma Anne Franková“ využívá zkušeností organizací ze tří zemí – Institut Terezínské iniciativy z České republiky (ITI), Nadácia Milana Šimečku ze Slovenska (NMŠ) a Anne Frank House z Nizozemska (AFH), které se zabývají obdobnými tématy, k tomu, abychom vytvořili bezpečný prostor pro sdílení zkušeností pedagogů v práci s mládeží a rozvíjeli schopnost mladých kriticky myslet, občansky se angažovat a  pozitivní vůdčí schopnosti, které jim pomohou čelit předsudkům a diskriminaci a současně jim umožní pozitivně ovlivňovat své vrstevníky.

Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak toho dosáhnout, je práce s příběhem. Příběhem, který můžeme vzájemně sdílet, je příběh Anne Frankové, dívky věkově a myšlením blízké dnešním žákům a studentům. Anne k nim promlouvá prostřednictvím svého deníku, který psala, zatímco žila dva roky v úkrytu. Popisuje události v úkrytu, v Nizozemsku i v Evropě, strachy a naděje, které život v úkrytu přinášel, ale i vztahy osmi ukrývaných mezi sebou a s jejich zachránci, nebo svoje úvahy o životě a o světě.

Na osudu rodiny Frankové můžeme ukázat nebezpečí antisemitismu, paralelně však i anticikanismu a dalších nenávistí, které jsou vystavěny na příslušnosti k odlišné národnosti, náboženství nebo přesvědčení.

Příběh Anne a její rodiny přibližujeme prostřednictvím výstavy „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“. Součástí výstavy jsou i příběhy dnešních mladých lidí, na kterých je možné ukázat, že diskriminace není pouze otázkou historie a lidé se s ní z různých důvodů setkávají i dnes. Při práci s výstavou vycházíme z konceptu vrstevnického vzdělávání, při kterém výstavou provádějí a program pro své spolužáky připravují sami studenti.

V rámci projektu Téma Anne Franková vytvoříme v letech 2018 - 2019 základ pro dlouhodobou spolupráci našich organizací při vzdělávání o historii holocaustu v jednotlivých zemích a v Evropě. Na základě pochopení minulosti by měl být jedinec schopen převzít zodpovědnost za vlastní konání v současnosti. Partnerství ITI, NMŠ a AFH umožní sdílet osvědčené postupy jak mezi sebou, tak s učiteli či mládeží, osvojit si nové kompetence při řešení problémů, které vznikají v důsledku protichůdných a někdy extrémních názorů jak mládeže, tak učitelů, a získat nástroje a dovednosti při řešení konfliktních situací ve vzdělávacím prostředí.


Cíle projektu

  • Vytvořit platformu pro dlouhodobou spolupráci na společných programech pro studenty a pro učitele.
  • Seznámit se s národními vzdělávacími systémy a praxí a najít to, co se od sebe můžeme vzájemně naučit.
  • Najít společné prvky a národní specifika v tématech jakými je například průběh holocaustu, role pomocníků a zachránců, obětních beránků, vztah mezi většinou a menšinami, postavení menšin, a způsob, jak je prezentovat našim studentům, učitelům a školitelům.
  • Sdílet osvědčené postupy a zvýšit naši schopnost pracovat se zdroji (výzkum, dokumentace, autorská práva).
  • Hledat a sdílet osvědčené postupy, jak učit o holocaustu prostřednictvím příběhů.
  • Zvyšovat úroveň kompetencí, znalostí a dovedností pracovníků s mládeží a prostřednictvím nich i mládeže při vytváření mezikulturního dialogu.
  • Posílit mezinárodní dimenzi aktivit pro mládež a posílit schopnost pracovníků s mládeží a jejich organizací tím, že mladým lidem umožní účinněji se vypořádat s výzvami, které představuje diskriminace, extrémistické postoje a extrémní nacionalismus.
  • Pomoc mladým lidem při získávání nástrojů pro předcházení předsudkům a diskriminaci vůči menšinám.
  • Poskytnout vzdělávací nástroje pro zvýšení povědomí a provádění reflexe projevů diskriminace a předsudků v jejich vlastním prostředí. 


Očekávané výstupy

  • Víc jak 15 lektorů proškolených v metodách vrstevnického vzdělávání. (Seminář v Anne Frank House 26.-28. 11. 2018).
  • Na 60 vyškolených pedagogů – v tématech jako práce s příběhem a se vzpomínkou, vrstevnické vzdělávání, aktivní občanství. (Seminář pro učitele 5.-7. 4. 2019 Praha; Letní škola pro učitele 18. - 20. 8. 2019, Brno).
  • 50 vyškolených průvodců výstavou „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Franakové“ z řad studentů z ČR a SR. (ČR: Brno: Gymnázium Kpt. Jaroše, Gymnázium Křenová; Praha: ZŠ Londýnská, GMHS; ZŠ Jílové u Prahy, ZŠ Morkovice).
  • Platforma spolupracujících organizací z nejméně tří zemí s plánem spolupráce na příštích 3 roky.
  • Společná strategie práce s příběhy s využitím dokumentů, které mají jednotlivé organizace k dispozici.

 

Zpráva o realizaci projektu

Anne-Frank-logo  MNS-logo

 

Realizace projektu Téma Anne Franková byla podpořena prostřednictvím Projektu mobility osob Erassmus+.
erasmus-plus

 

25. 4. 2025

Muzeum Mladoboleslavska a Státní okresní archiv v Mladé Boleslavi organizují výstavu (ne)Návraty, sledující příběhy lidí, kteří museli Boleslav za války opustit, těch, co se po válce nevrátili i těch, co ano, a příběhy jejich poválečných osudů.

22. 4. 2025

1.- 2. Apríl 2025, Brusel

 

Památníky nejsou všelékem na nenávist. Ti, co k nám přicházejí, nejsou ti, co šíří nenávist a zkreslují holocaust. Musíme vystoupit ze své komfortní zóny a jako edukátoři šířit povědomí o tom, proč má práce s historií smysl a o vlivu historie na současnost – to jsou hlavní myšlenky, které jsem si odnesla z prvního dne mezinárodní konference Boj proti antisemitismu a podpora židovského života (Combating Antisemitism and Fostering Jewish Life) pořádané v Bruselu Fórem pro občanskou společnost (Civil Society Forum).

16. 4. 2025

Včera jsme se spolu s účastníky semináře a exkurze Bergen-Belsen na prahu svobody zúčastnili slavnostního přijetí na Britské ambasádě v Praze, které se konalo u příležitosti 80. výročí osvobození koncentračního tábora Bergen-Belsen britskou armádou dne 15. dubna 1945.

9. 4. 2025

Srdečně vás zveme na letošní veřejné čtení jmen obětí holocaustu, které proběhne ve čtvrtek 24. dubna od 14:00 ve 37 českých a moravských městech. 

25. 3. 2025

Anne Franková a tisíce dalších. Navštívily jsme místo, kde se osud jednoho z nejznámějších příběhů světa uzavřel, stejně jako nespočet dalších. Tábor Bergen-Belsen byl po válce vypálen, přesto tu člověk slyší ozvěny minulosti. Jak se dá učit o hrůzách, které lehly popelem?

21. 3. 2025

Zveme Vás na každoroční Centropa Summer Academy, která se bude letos konat  v Budapešti a Bělehradu 9. - 16. července. Letní akademie nabízí kromě bohatého a poznávacího programu i unikátní příležitost potkat se s pedagogy a školiteli z 15 zemí. 

Více o akci se dozvíte zde - https://www.centropa.org/en/csa2025.

Termín přihlášek do 1. dubna zde - https://survs.com/survey/euwfee8vtp

 

S dotazy se obracejte na Hermínu Neuner, koordinátorku Centropy v ČR. 

17. 3. 2025

Ve dnech 13.–15. března 2025 se pod záštitou Britských ambasád v Praze a Bratislavě, uskutečnil seminář s exkurzí do koncentračního tábora Bergen-Belsen pod názvem Bergen-Belsen na prahu svobody. Tento vzdělávací program, organizovaný Institutem Terezínské iniciativy ve spolupráci s Nadací Milana Šimečky a Gedenkstätte Bergen-Belsen byl určen pedagogům – učitelům a mladým edukátorům z Anne Frank Youth Network (AFYN). Projekt finančně podpořily Britské ambasády v Praze a Bratislavě, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Nadační fond obětem holocaustu.