Výchova k respektu a toleranci: 2016-2018
Projekt Výchova k respektu a toleranci si klade za cíl ukázat pedagogům jednu z cest, jak efektivně přistoupit k výuce moderních dějin, a to příklady, na kterých lze demonstrovat, jak fungovala či nefungovala tolerance a respekt ve vztazích většinové společnosti a jednotlivých národnostních, etnických či náboženských menšin.,
Základním cílem a smyslem realizace projektu je rozvoj sociální soudržnosti, pochopení a respektu k sociokulturní rozmanitosti, posílení tolerance vůči jiným kulturám a snižování škodlivých předsudků ve společnosti.
Tento základní cíl naplňuje projekt realizací konkrétního cíle, jímž je posílení sociálních a občanských kompetencí konkrétní skupiny žáků pražských škol (v celkovém počtu min. 120 osob) a dále rozvinutí potřebných znalostí a dovedností konkrétní skupiny pedagogů (160 osob), kteří jsou klíčovými osobami v procesu formování postojů a hodnot dětí a mládeže. Díky tomu, že je plánována podpora klíčových pedagogů z velkého počtu spolupracujících základních a středních škol, bude mít realizace projektu široký dopad (proinkluzivita se zvýší u cca 80 vzdělávacích institucí). Dílčím cílem projektu je zavádění, ověření a přizpůsobení inovativních metod výuky, které se pro proškolené pedagogy stanou trvale využitelnými nástroji pro práci s žáky a studenty, což zajistí dlouhodobou udržitelnost dosažených výsledků projektu.
Na vzdělávacím kurzu si pedagogové vyzkouší, jak takovou výuku vést prostřednictvím kritického myšlení, prožitkové pedagogiky a kooperativního učení. Cílem kurzu pro žáky a studenty je podněcovat v každém z nich toleranci k druhým lidem bez rozdílu vyznání, barvy pleti nebo kulturního zázemí a rozvíjet respekt k jinakosti nenásilnou a přirozenou cestou.
Pro žáky, studenty a pedagogy základních a středních škol v Praze nabízíme tyto kurzy zcela zdarma.
Podrobnosti o programu pro učitele
Podrobnosti o programu pro žáky
Název projektu | Výchova k respektu a toleranci |
Registrační číslo | CZ.07.4.680.00.015_0050000068 |
ORG / VS projektu | 2050068000000 / 2050068 |
Prioritní osa OP PPR | Prioritní osa 4: Vzdělávání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti |
Specifický cíl OP PPR | 4.2 Zvýšení kvality vzdělávání prostřednictvím posílení inkluze v multikulturní společnosti |
Datum zahájení realizace | 1. 7. 2016 |
Datum ukončení realizace | 30. 6. 2018 |
žadatel - realizátor | AISIS, občanské sdružení |
partner projektu | Institut Terezínské iniciativy, o.p.s. |
WEB PROJEKTU: www.vychovakrespektu.cz
Projekt Výchova k respektu a toleranci je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a rozpočtu hlavního města Prahy.
Do našeho plánovaného semináře pro učitele s workshopem se nám podařilo zařadit více do programu! Rozhodli jsme se zařadit perspektivu z pohledu mládeže. Můžete tedy sebou vzít i aktivního studenta, který má potenciál se zapojit ve vzdělávání. Pro studenta je seminář hrazen z grantu. Poprosíme vyplnit pro něj také přihlášku.
Minulý pátek nás v Jáchymce navštívila skupina výměnných studentů z USA na workshopu, který jsme pořádali ve spolupráci s @VertoEducation. Během společně stráveného času jsme diskutovali o represích a nařízeních, která postupně oklešťovala práva Židů v Protektorátu Čechy a Morava, a o tom, jak je ovlivňovala. V rámci jedné aktivity jsme diskutovali o tom, jak by mohl vypadat běžný den, a pak jsme viděli, jak se postupem času stále více omezoval osobní život a zakazovala účast ve společnosti.
Jedním z úkolů našeho Institutu je poukazovat na historické události a souvislosti fenoménu, pro který se vžil název holocaust. Jedna z nejtragičtějších událostí, která oficiálně spustila nacistické řádění a perzekuci židovského obyvatelstva Evropy, se stala přesně před 86 lety, v noci z 9. na 10. listopadu. Sami nacisté ji nazvali Křišťálovou nocí, podle rozbitých výloh židovských obchodů, domácností a synagog. Poválečná historie jí zná také pod pojmem Říšský pogrom.
Minulou sobotu se sešli členové afyn.cz a uspořádali vlastní zinový workshop.
Historie zinů (což jsou malé DIY časopisy) je charakteristická tím, že je využívaly zejména marginalizované skupiny k tomu, aby se levně a rychle umělecky vyjadřovaly k tématům, na kterých jim záleží. Poté, co jsme se seznámili s bohatou historií zinů, jsme se pustili do výroby vlastních. Na konci workshopu jsme si navzájem představili své malé výtvory a viděli jsme, jakými krásnými způsoby lze ziny využít: Od vytvoření vlastního malého komiksu až po informační brožuru, všechno je možné.
Při příležitosti německého vydání knihy F. R. Krause Plyn, plyn, pak oheň, jedné z úplně prvních reportáží o holocaustu, se uskuteční setkání s autorovým synem, a ředitelem ITI Tomášem Krausem. Akce se koná m.j. ve spolupráci s naším dlouholetým partnerem Brücke-Most-Stiftung.
Antisemitismus je jako virus, který neustále mutuje a čeká, kdy bude společnost oslabena, aby se projevil. (Rabbi Sacks, Evropský parlament 2016)
S hlubokým zármutkem jsme přijali zprávu o úmrtí profesora Yehudy Bauera, jednoho z nejvýznamnějších světových historiků holocaustu a antisemitismu. Jeho výzkum a pedagogická činnost zásadně přispěly k pochopení tragických událostí 20. století a jejich důsledků pro současnou společnost. Jeho odhodlání vést nás k hlubšímu porozumění lidské přirozenosti a k nutnosti bojovat proti nenávisti a intoleranci zůstane navždy inspirací.
Institut Terezínské iniciativy vyjadřuje hlubokou soustrast rodině a všem, kteří byli jeho životem a dílem ovlivněni.
V profesorovi Bauerovi ztrácíme nejen na slovo vzatého odborníka, jehož názor byl pro nás vždy nesmírně cenný, ale také krajana a blízkého přítele.