Jak používat novou aplikaci MemoGIS ve výuce poradí didaktická příručka

Webová aplikace MemoGIS je bez vších pochyb projektem s obrovským potenciálem pro využití ve vzdělávání. Pedagogové mohou využívat aplikaci samostatně nebo se inspirovat metodikou „Tváře, místa, osudy: používáme aplikaci MemoGIS ve výuce“, která přináší čtyři zpracované vzdělávací programy, do kterých je zahrnuta práce s aplikací.

 

memogis


Publikace, která je volně dostupná ke stažení
, vychází ze dvou klíčových teoretických/didaktických konceptů – teorie veřejného prostoru a didaktické metody „Facing History and Ourselves: People make choices. Choises Make History.


Metodika je pojímána interaktivně, až na krátká teoretická uvedení určená především pedagogům neobsahuje frontální výuku, naopak je tvořena samostatnou žákovskou prací, badatelskou a projektovou výukou, prací se zdroji, diskuzemi a brainstormingy. Obsahuje také pracovní listy a check-listy pro projektovou výuku, se kterými budou pracovat přímo žáci.

  

Tvare_mista_osudy_titl


Didaktika se skládá ze čtyř vzdělávacích modulů:

 

  • Identita v prostoru města

První modul se zaměřuje na vnímání židovské identity a téma veřejného prostoru je pojednáno skrze proměny konkrétního místa spojeného s židovskou komunitou v době segregace. Žáci zpracovávají osud konkrétní budovy obsažené jako „místo“ v aplikaci – Židovské školy v Jáchymově ulici – zaměří se na osudy těch, kteří tuto školu navštěvovali.

 

  • Protižidovská nařízení a veřejný prostor

Klíčovou součástí druhého vzdělávacího modulu je vlastní procházka městem s využitím aplikace MemoGIS, kdy žáci díky aplikaci a záznamům o incidentech umístěných na konkrétních místech zjistí, že pro židovské obyvatele byl pohyb v bezprostředním okolí nebo obstarávání základních potřeb spojen s celou řadu omezení.

 

  • Stolpersteine

Třetí vzdělávací modul na základě posledních adres obětí holocaustu v aplikaci MemoGIS připomíná příběhy konkrétních rodin. Hlavním cílem je přivést žáky nejen k připomínce, ale také k zamyšlení nad tím, jak zabránit, aby nebyli zapomenuti lidé, kteří trpěli a zahynuli za nacistické perzekuce. Tím se přirozeně otevřou témata jako je veřejný prostor v návaznosti na události holocaustu, kultura vzpomínání či paměť města.
 

  • Mapování

Závěrečný čtvrtý vzdělávací modul povede žáky, aby na základě podkladů z aplikace připravili mapování příběhů obětí holocaustu (či místa jiných historických událostí) z jejich bezprostředního okolí a sami se angažovali a kreativním způsobem jej zpracovali – formou procházky, posteru, výstavy ve veřejném prostoru atd. Obsahuje konkrétní typy a návody na postup práce – například včetně tipů na to, jak projekt vést, jak si rozdělit role či úkoly či jak projekt propagovat. Součástí je i základní seznámení s mapovými a GIS aplikacemi, ale školy s rozšířenou výukou informatiky či střední odborné školy zaměřené na IT mohou oslovit tvůrce aplikace MemoGIS, jejíž technická dokumentace vznikla pod volnou licencí, a zpracovat například osudy obětí holocaustu v některém z měst mimo Prahu. 

 

Publikace vznikla v rámci projektu Integrace a segregace v prostoru města: dějiny holokaustu v Praze prostřednictvím mobilní webové aplikace, který byl realizován za finanční podpory Technologické agentury ČR ve spolupráci s Masarykovým ústave a Archive AV ČR, Multikulturním centrem Praha, společností Deep Vision a Lauderovou MŠ, ZŠ a gymnáziem při Židovské obci v Praze.

 

TACR_dopln_inv

 

 

 

25. 3. 2025

Anne Franková a tisíce dalších. Navštívily jsme místo, kde se osud jednoho z nejznámějších příběhů světa uzavřel, stejně jako nespočet dalších. Tábor Bergen-Belsen byl po válce vypálen, přesto tu člověk slyší ozvěny minulosti. Jak se dá učit o hrůzách, které lehly popelem?

21. 3. 2025

Zveme Vás na každoroční Centropa Summer Academy, která se bude letos konat  v Budapešti a Bělehradu 9. - 16. července. Letní akademie nabízí kromě bohatého a poznávacího programu i unikátní příležitost potkat se s pedagogy a školiteli z 15 zemí. 

Více o akci se dozvíte zde - https://www.centropa.org/en/csa2025.

Termín přihlášek do 1. dubna zde - https://survs.com/survey/euwfee8vtp

 

S dotazy se obracejte na Hermínu Neuner, koordinátorku Centropy v ČR. 

17. 3. 2025

Ve dnech 13.–15. března 2025 se pod záštitou Britských ambasád v Praze a Bratislavě, uskutečnil seminář s exkurzí do koncentračního tábora Bergen-Belsen pod názvem Bergen-Belsen na prahu svobody. Tento vzdělávací program, organizovaný Institutem Terezínské iniciativy ve spolupráci s Nadací Milana Šimečky a Gedenkstätte Bergen-Belsen byl určen pedagogům – učitelům a mladým edukátorům z Anne Frank Youth Network (AFYN). Projekt finančně podpořily Britské ambasády v Praze a Bratislavě, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Nadační fond obětem holocaustu.

8. 3. 2025

V noci z 8. na 9. března 1944 bylo v plynových komorách Auschwitz-Birkenau zavražděno 3 792 mužů, žen a dětí z tzv. terezínského rodinného tábora. Byli to židovští vězni deportovaní z Terezína, kteří byli po příjezdu do Osvětimi dočasně ušetřeni selekce, avšak po šesti měsících je čekala smrt.

4. 3. 2025

Ve čtvrtek, 27. 2. 2024 jsme jako Institut Terezínské iniciativy obnovili naši publikační činnost slavnostním uvedením knihy Kateřiny Nejedlé, Osudy rodiny Roubíčkových na pozadí událostí holokaustu.

Událost se konala v Knihkupectví Franze Kafky v Široké ulici.

27. 2. 2025

Nakladatelství Triáda pořádá sbírku na tvorbu čtrnáctidílného audioseriálu Denník Anne Frankové. Pokud se chcete připojit, můžete přispět ZDE.

Sbírka probíhá na Doniu.

27. 2. 2025

Včera jsme v našich prostorách v Jáchymově přivítali ředitelku Denise Quistorp a Sebastiana Halbauera z Rakouského kulturního fóra v Praze, abychom diskutovali o našich aktivitách a projektech. Měli jsme příležitost určit společné priority v naší práci a prostřednictvím budoucí spolupráce dále posílit rakousko-českou výměnu.