Akreditace MŠMT

Akreditované semináře a kurzy DVPP

 

Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu

Číslo akreditace: MŠMT- 11407/2020-2-264

Platnost akreditace do: 26. 5. 2023

Hodinová dotace kurzu: 71 vyučovacích hodin á 45 minut

Anotace:

Kurz v trvání 71 hodin je zaměřený na rozvoj kompetencí pro demokratickou kulturu (dále KDK), seznámí účastníky s modelem kompetencí a vede je k tomu, aby mohli na své škole působit jako průvodci KDK.

Pro pochopení současnosti, porozumění principům demokracie, fungování lidských práv a svobod a rozvoj klíčových kompetencí účastníků využívá Institut Terezínské iniciativy příklady z moderních dějin. Proto je kurz určen zejména učitelům společenskovědných předmětů, jazyků a třídní učitele. Přínosný je ale i pro jiné učitele, protože metody, které využíváme, jsou přenosné i do jiných oblastí. Velký důraz je kladen na trénink měkkých dovedností nutných ke komunikaci se žáky, rodiči i kolegy, včetně řešení konfliktů.

Historické materiály a dokumenty, které budou mít účastníci k dispozici, jsou úzce spjaty s bádáním ITI. Výukové lekce jsou založeny na tom, co je odborně ověřené a opírá se o historická fakta. Vedeme účastníky k porozumění historii a její relevantní interpretaci pomocí metod, které jsou ověřené.

Obsah jednotlivých bloků vychází z dokumentů, které v archivech vyhledali a zpracovali odborníci ITI, jsou tedy založeny na reálných příbězích a autentických dokumentech. Dokumenty a jednotlivé vzdělávací techniky a metody byly zvoleny s ohledem na efektivní pochopení a zvnitřnění KDK, hodnot a postojů a osvojení si dovedností.

Účastníci si na začátku kurzu stanovují cíle ohledně své práce s KDK na škole. V závěrečné prezentaci představí kolegům a lektorům aktivity rozvíjející KDK, které na základě zkušeností z kurzu vytvořili.

Podmínky získaní osvědčení:

Pro získání osvědčení je povinná účast nejméně na 75 % programu, vypracování domácí přípravy zadávané na kurzu a odevzdání a prezentace vlastní závěrečné práce, která prokáže porozumění tématu a schopnost pracovat s kompetenčním modelem ve školách.

Cena: V rámci projektu Od dokumentů k příběhům je pražským účastníkům kurz poskytován zdarma.

Kurz je součástí projektu Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu je spolufinancován Evropskou unií a probíhá v rámci Operačního programu Praha - pól růstu (reg. č. CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_069/0001435).

logolink-OP-PPR 2020

 

 

 

 

Paměť místa – místo paměti

Číslo akreditace: MŠMT- 11407/2020-2-264

Platnost akreditace do: 26. 5. 2023

Hodinová dotace exkurze: 10 vyučovacích hodin. Je počítáno s 15 minutovými přestávkami mezi jednotlivými bloky a hodinovou přestávkou na oběd.

Anotace:

Exkurze na místo paměti (například Terezín a Lety u Písku) pod názvem „Paměť místa – místo paměti“ seznámí zážitkovou formou pedagogy s konkrétními místy spojenými s významnými historickými událostmi. Součástí exkurze je setkání s pamětníkem, který má k místu osobní vztah, váže jej k němu rodinná paměť. Místo představuje pamětník prizmatem svých či rodinných vzpomínek a jednotlivá místa spojuje s konkrétními událostmi.

Účastníkům bude poskytnout historický výklad o dějinách místa a historických souvislostech a rovněž vzpomínky pamětníků budou zasazeny do historického kontextu.

Práce s autentickými historickými dokumenty, obrazy a fotografiemi, případně dalšími dochovanými historickými zdroji (divadelní hry vzniklé v Terezíně) umožní účastníkům nahlédnout místo paměti dobovýma očima.

Součástí programu je problematika týkající se přijetí historické odpovědnosti, důstojného připomenutí obětí a metod, jak s historickými tématy pracovat v kontextu současné společenské a politické situace.

Všechny aktivity  jsou zasazeny do kompetenčního rámce a rozvíjejí kompetence pro demokratickou kulturu.

Cena: V rámci projektu Od dokumentů k příběhům pro pražské učitele zdarma. Mimopražští učitelé a po ukončení projektu 2500,- Kč.

Kurz je součástí projektu Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu je spolufinancován Evropskou unií a probíhá v rámci Operačního programu Praha - pól růstu (reg. č. CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_069/0001435).

logolink-OP-PPR 2020

 

 

 

 

Práce s pamětí v metodě Tváří v tvář historii

Číslo akreditace: MŠMT- 28020/2021-3-850

Platnost akreditace do: 02. 02. 2025

Hodinová dotace6 vyučovacích hodin. Je počítáno s 15 minutovými přestávkami mezi jednotlivými bloky a hodinovou přestávkou na oběd.

Anotace:

Metoda Tváří v tvář historii (Facing History and Ourselves – FHAO) umožňuje pedagogům rozvíjet porozumění traumatickým momentům moderních dějin u žáků a studentů, pochopit dějiny v jejich komplikovanosti, rozvíjet kritické porozumění, empatii, sociálně-emociální učení. Připomínají hodnotu lidského život, a pomáhají otvírat diskusi o důstojnosti jednotlivce, o právech člověka, o odpovědnosti, vině a trestu, o tom, jak se vyrovnat s traumatickou a bolestnou minulostí. Když studenti zkoumají složitost historie a lidského chování, přemýšlejí o volbách, kterým dnes čelí, a zvažují, jak mohou něco změnit.

Seminář se soustředí vždy na jeden okruh související s cyklem využívaným v metodě Tváří v tvář historii (Já a my – identita v proměně místa a času; my a oni – vztah jednotlivců a skupin ve společnosti; historická studie – věnuje se konkrétnímu příkladu z historie a jeho kritickému porozumění; vyrovnání se s minulostí - jak se poznání a pochopení minulosti může promítnout do vnímání současnosti, do voleb, které děláme dnes; rozhodnutí angažovat se – jakými způsoby převzít odpovědnost za současnost a budoucnost a angažovat se při jejich vytváření.)

Každý seminář se skládá ze dvou bloků – první se zaměřuje na konkrétní téma z cyklu a v rámci interaktivního programu představuje konkrétní způsob jak je možné s daným tématem pracovat, v druhé části se účastníci setkávají s pamětníkem, aktivistou nebo odborníkem, kde se beseda odvíjí podle tematického zaměření semináře.

Cena: V rámci projektu Od dokumentů k příběhům pro pražské učitele zdarma. Mimopražští učitelé a po ukončení projektu 1500,- Kč.

Kurz je součástí projektu Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu je spolufinancován Evropskou unií a probíhá v rámci Operačního programu Praha - pól růstu (reg. č. CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_069/0001435).

logolink-OP-PPR 2020

 

 

 

 

Rovná komunikace a řešení konfliktů v rozvoji kompetencí pro demokratickou kulturu

Číslo akreditace: MŠMT- 28020/2021-3-850

Platnost akreditace do: 02. 02. 2025

Hodinová dotace6 vyučovacích hodin. Je počítáno se dvěma 15 minutovými přestávkami.

Anotace:

Rozvoj kompetencí pro demokratickou kulturu je základním předpokladem výchovy demokratického občana – člověka, který rozumí tomu, co pro něj demokracie znamená a dokáže podle toho i komunikovat a jednat. K tomu patří i schopnost mluvit o kontroverzních, potenciálně polarizujících tématech.

Při nácviku komunikace využíváme témata z nedávné historie i náměty, které účastníci s sebou přinášejí.

V seminářích pracujeme s postupy, které vycházejí z metody rovné komunikace v souladu s fungováním mozku a metody Deep Democracy, která hledá společné cíle v polarizujících tématech, nebo v rozdělených skupinách a společenstvích.

Cena: V rámci projektu Od dokumentů k příběhům pro pražské učitele zdarma. Mimopražští učitelé a semináře po ukončení projektu 1500,- Kč.

Kurz je součástí projektu Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu je spolufinancován Evropskou unií a probíhá v rámci Operačního programu Praha - pól růstu (reg. č. CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_069/0001435).

logolink-OP-PPR 2020

 

 

 

 

Nechte mě být, jaká jsem. Letní škola pro pedagogy

Číslo akreditace: MŠMT- 11407/2020-2-264

Platnost akreditace do: 26. 5. 2023

Hodinová dotace: 30 vyučovacích hodin. Mezi jednotlivými vzdělávacími bloky jsou zařazeny 30 minutové přestávky a hodinová přestávka na oběd.

Anotace:

Prostřednictvím moderních pedagogických přístupů – kritické myšlení, práce s texty, autentickými vzpomínkami, dobovými dokumenty, prožitková pedagogika, debatní metody, individuální a skupinová práce, popisujeme realitu soužití etnických, národnostních, náboženských menšin nebo postojových oponentů v minulosti a v současnosti. Jsme totiž přesvědčeni, že práce s historickými příklady umožňuje bezpečně otevírat současná témata, i ta kontroverzní a potenciálně polarizační. V pečlivě připravených a na sebe navazujících vzdělávacích celcích poukazujeme na složitá témata a hledáme způsoby, jak s nimi bezpečně pracovat. Spolupráce s organizacemi z ČR i ze zahraničí /Muzeum romské kultury (ČR), Anne Frank House (NL), Nadácia Milana Šimečku (SR), Anne Frank Zentrum (AFZ), Muzeum Auschwitz (PL) Centropa (D)/ nám umožňuje představit různé přístupy k práci s historickou zkušeností i rozličné metody, jak uchopit současná kontroverzní témata.

K vytvoření logické a účinné návaznosti jednotlivých vzdělávacích programů a workshopů a logické propojení minulosti a současnosti využíváme postupů vzdělávacího modelu Tváří v tvář historii. Dbáme, aby všechny vzdělávací celky i celý seminář dodržovaly vzdělávací model E-U-R (evokace – uvědomění - reflexe)

Součástí programu Letní školy je exkurze na místo paměti.

Cena: 7500,- Kč

 

 

7. 5. 2024

6. května proběhl již 19. ročník veřejného čtení jmen obětí holocaustu
“Jom ha-šoa”. Tentokrát se konal v doposud největším počtu měst a obcí, k akci se přidalo 31 míst po celé České republice.

3. 5. 2024

Součástí tohoročního Jom ha-šoa je také výstava MemoMap: Dějiny holocaustu v Praze. Ta bude vystavena ve venkovních prostorách Klementina, od pondělí 6. května (Jom ha-šoa), do neděle 19. května 2024.

Na 16 panelech výstava ukazuje, jak byl v závislosti na vydávání protektorátních protižidovských nařízení zmenšován, pro ty, kdo byli označeni za Židy, prostor Prahy. Příkazy a nařízení vedly k vytvoření neviditelných bariér, které zamezovaly kontaktu mezi židovskými a nežidovskými obyvateli Prahy ještě předtím, než byli Židé povoláváni do transportů a deportováni do koncentračních táborů.

2. 5. 2024

V úterý doprovázel ředitel Institutu Terezínské iniciativy Tomáš Kraus německého spolkového prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera na jeho procházce Prahou. Tématy srdečného rozhovoru byly mimo jiné minulost a současnost české židovské komunity, literární odkaz Franze Kafky, projekt Musica Non Grata a v neposlední řadě činnost ITI.

24. 4. 2024

Srdečně vás zveme na veřejné čtení jmen obětí holocaustu Jom ha-šoa 2024, které se letos koná 6. května. Přijďte si společně připomenout ty, jejichž životy byly tragicky přerušeny během holocaustu. Akce se bude konat v různých městech, tak se podívejte na připojený plakát, kde najdete časy a místa konání. Udělejte si chvíli na zamyšlení a uctění památky obětí. Budeme rádi, když se k nám připojíte.

12. 4. 2024

Obsahuje pozvánku na Jom ha-šoa v Praze a dalších městech České republiky, článek k 30. výročí ITI a informace o našich četných aktivitách:

  1. Pietní akt v Auschwitz-Birkenau

  2. Výstava MemoMap: dějiny holocaust v Praze

  3. Mezinárodní kooperace

    1. Anne Frank Youth Network
    2. Workshop MemoGIS
    3. Rakouské stopy v Terezíně
9. 4. 2024

Letošní, již 19. ročník Veřejného čtení jmen obětí holocaustu “Jom ha-šoa” proběhne 6. května 2024. Ve 31 městech České republiky zazní jména obětí nacistické perzekuce a připomínka osudů lidí, kteří byli zavražděni během druhé světové války.

22. 3. 2024

Před měsícem jsme na pozvání rakouské velvyslankyně Bettiny Kirnbauer oslavili 30. výročí založení Institutu Terezínské iniciativy. O akci informoval také Till Janzer z Radio Prague International. Článek si můžete přečíst nebo poslechnout pod následujícím odkazem (pouze v Němčině).