Seminář pro učitele Jáchymka - Výchova k respektu a toleranci
17. - 18. srpna 2015
Praha
Výchova k respektu a toleranci podle principů otevřené společnosti
Druhý seminář pro učitele projektu Výchova k respektu a toleranci podle principů otevřené společnosti se konal v prázdninovém zkráceném dvoudenním režimu, od pondělí 17. do úterý 18. srpna 2015 v prostorách sociáního podniku Fokus - Jůnův statek v Praze-Sedlci a v Jáchymce.
Programem navazujeme na dílny Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století, které jsme realizovali ve spolupráci se Židovským muzeem v Praze, a dál hledáme v našich moderních dějinách zajímavé příklady z historie soužití Čechů, Židů, Romů, které nám umožní lépe porozumět minulosti a klást si důležité otázky pro současnost.
Semináře se zúčastnilo 19 učitelů základních a různých typů středních škol. První den jsme se intenzivně věnovali tématu lidských práv, diskriminace a osobní identity, a to jak v obecné, tak konkrétní rovině s příklady z období mezi dvěma světovými válkami. Druhý den jsme se přesunuli do budovy bývalé židovské školy v Praze 1 v Jáchymově ulici, kde dnes sídlí (kromě jiných organizací spolupracujících se Židovskou obcí) také Institut Terezínské iniciativy. V autentických prostorách jsme debatovali o smyslu a významu menšinových škol a opět jsme využili příkladů z historie - založení židovské školy v Jáchymce a romské školy v Užhorodě. Zlatým hřebem a účastníky velmi kladně hodnoceným bodem náročného programu byla beseda s pamětníkem panem Čeňkem Růžičkou - potomkem českých Romů perzekuovaných v Letech u Písku a Osvětimi a předsedou sdružení Výbor za odškodnění romského holocaustu.
Všem lektorům programu: Marii Zahradníkové, Petru Sokolovi a Romanovi Anýžovi se jako obvykle podařilo vytvořit velice pracovní, přesto zároveň přátelskou atmosféru, ve které jsme intenzivně a otevřeně diskutovali o všech otázkách, které témata diskriminace a vztahů většiny k menšinám a menšin k většině otevírají.
Další fotografie ve fotogalerii
Z ohlasů účastníků:
Jak hodnotíte přístup lektorů?
- Lektoři byli velice milí, sympatičtí a empatičtí. Nikoho do ničeho nenutili, přesto se všichni zapojili a pracovali.
- Respektující, klidný, odborný.
- Na 1*.
- Jak hodnotíte obsahovou náplň semináře?
- Bez výhrad - výborná návaznost, obsahová i chronologická, nové přínosné informace, člověk si spoustu věcí utřídí a správně zařadí.
- Obsahová náplň odpovídala názvu kurzu a je vhodná pro využití ve škole.
Jak hodnotíte materiály představené na semináři s ohledem na jejich využité ve výuce?
- Velmi dobře využitelné.
- 90% materiálů lze využít.
- Vaše další připomínky, podněty a názory
- Pokud budete pořádat něco podobného, ráda se nechám pozvat.
- Čekám další navazující seminář s jinými aktivitami.
- Jak na Vás působila celková atmosféra semináře?
- Velmi příjemná, účastníci měli zájem o nové poznatky, elán a nadšení.
- Atmosféra byla velmi příjemná, tvůrčí.
Zpráva o semináři - červen 2015
Seminář se konal za finanční podpory:
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.
www.fondnno.cz
www.eeagrants.cz
Do našeho plánovaného semináře pro učitele s workshopem se nám podařilo zařadit více do programu! Rozhodli jsme se zařadit perspektivu z pohledu mládeže. Můžete tedy sebou vzít i aktivního studenta, který má potenciál se zapojit ve vzdělávání. Pro studenta je seminář hrazen z grantu. Poprosíme vyplnit pro něj také přihlášku.
Minulý pátek nás v Jáchymce navštívila skupina výměnných studentů z USA na workshopu, který jsme pořádali ve spolupráci s @VertoEducation. Během společně stráveného času jsme diskutovali o represích a nařízeních, která postupně oklešťovala práva Židů v Protektorátu Čechy a Morava, a o tom, jak je ovlivňovala. V rámci jedné aktivity jsme diskutovali o tom, jak by mohl vypadat běžný den, a pak jsme viděli, jak se postupem času stále více omezoval osobní život a zakazovala účast ve společnosti.
Jedním z úkolů našeho Institutu je poukazovat na historické události a souvislosti fenoménu, pro který se vžil název holocaust. Jedna z nejtragičtějších událostí, která oficiálně spustila nacistické řádění a perzekuci židovského obyvatelstva Evropy, se stala přesně před 86 lety, v noci z 9. na 10. listopadu. Sami nacisté ji nazvali Křišťálovou nocí, podle rozbitých výloh židovských obchodů, domácností a synagog. Poválečná historie jí zná také pod pojmem Říšský pogrom.
Minulou sobotu se sešli členové afyn.cz a uspořádali vlastní zinový workshop.
Historie zinů (což jsou malé DIY časopisy) je charakteristická tím, že je využívaly zejména marginalizované skupiny k tomu, aby se levně a rychle umělecky vyjadřovaly k tématům, na kterých jim záleží. Poté, co jsme se seznámili s bohatou historií zinů, jsme se pustili do výroby vlastních. Na konci workshopu jsme si navzájem představili své malé výtvory a viděli jsme, jakými krásnými způsoby lze ziny využít: Od vytvoření vlastního malého komiksu až po informační brožuru, všechno je možné.
Při příležitosti německého vydání knihy F. R. Krause Plyn, plyn, pak oheň, jedné z úplně prvních reportáží o holocaustu, se uskuteční setkání s autorovým synem, a ředitelem ITI Tomášem Krausem. Akce se koná m.j. ve spolupráci s naším dlouholetým partnerem Brücke-Most-Stiftung.
Antisemitismus je jako virus, který neustále mutuje a čeká, kdy bude společnost oslabena, aby se projevil. (Rabbi Sacks, Evropský parlament 2016)
S hlubokým zármutkem jsme přijali zprávu o úmrtí profesora Yehudy Bauera, jednoho z nejvýznamnějších světových historiků holocaustu a antisemitismu. Jeho výzkum a pedagogická činnost zásadně přispěly k pochopení tragických událostí 20. století a jejich důsledků pro současnou společnost. Jeho odhodlání vést nás k hlubšímu porozumění lidské přirozenosti a k nutnosti bojovat proti nenávisti a intoleranci zůstane navždy inspirací.
Institut Terezínské iniciativy vyjadřuje hlubokou soustrast rodině a všem, kteří byli jeho životem a dílem ovlivněni.
V profesorovi Bauerovi ztrácíme nejen na slovo vzatého odborníka, jehož názor byl pro nás vždy nesmírně cenný, ale také krajana a blízkého přítele.