První exkurze do Let u Písku

23. listopadu 2017
Lety u Písku

 

Vzdělávací projekt Výchova k respektu a toleranci


Institut Terezínské iniciativy a AISIS

Motto:
Existují místa utrpení, která mají pohnutou historii, se kterou je třeba seznamovat hlavně mládež. Je důležité otevírat diskusi o podílu Čechů na utrpení Romů za druhé světové války. Součástí diskuse má být občanská odpovědnost – aktivismus, který by se měl pěstovat a být součástí zdravé společnosti.

Ve čtvrtek 23. listopadu 2017 se konala první ze dvou plánovaných exkurzí do Letů u Písku – na místo, kde v období druhé světové války existoval koncentrační tábor pro Romy z Protektorátu Čechy a Morava.

exkurze_lety_2017_01


Společně se skupinou 34 studentů a pedagogů Střední odborné školy Jarov jsme položili kytice k památníku obětem. Prošli jsme místa paměti, vedeni našimi kolegy Františkem Lackem a Růženou Ďorďovou, kteří mají k místu osobní vztah a již léta se zasazují o zrušení prasečáku, stojícího na místě bývalého koncentračního tábora. A právě v době, kdy seznamovali studenty s historií, se jejich dlouholeté úsilí naplnilo podpisem smlouvy o odkupu vepřína státem, zastoupeným ministerstvem kultury.

Odpoledne se mohli účastníci exkurze ptát hostů na jejich vztah k Letům, na jejich aktivity a aktivismus, postoje, ale také na jejich osobní život nebo vlastní zkušenost se soužitím minorit a majority. Mezi naše hosty se zařadil také historik Toman Brod, který jako dítě přežil Terezín, Osvětim a další pracovní tábory. Všichni hosté mluvili o štěstí a náhodě, které jim umožnily zvítězit nad osudem. Rovněž však o tom, že štěstí šli sami vstříc. Mluvili o tom, jaké je být označen za jiného. A jaké je být posuzován jiným metrem.

exkurze_lety_2017_02


Vzpomínali na lidi a na jejich příběhy, které měly být zapomenuty. Všichni se snaží, aby minulost byla důstojně připomínána. Nečekají, že pro to „někdo“ něco udělá, a snaží se sami – zpravidla bez nároku na odměnu, i bez toho, aby očekávali byť jen potlesk nebo chválu. Dělají to prostě proto, že to považují za potřebné a správné.

V závěru dostali účastníci možnost představit vlastní názory na to, zda je potřeba připomínat historii, a pokud ano, tak proč, a jak bychom to měli dělat. Také měli prostor sdílet svou představu o využití a podobě pietního místa v budoucnu.

exkurze_lety_2017_03


Nejčastěji zazníval návrh, aby byl prostor proměněn na vzpomínkový háj, věnovaný památce obětí. Objevil se i návrh přesunout existující památník ze současného místa, které je místem spočinutí obětí, do prostor, kde koncentrační tábor v minulosti stál. Dalším návrhem bylo vybudovat moderní muzeum, které se bude věnovat utrpení perzekvovaných menšin za druhé světové války, ovšem i příčinám, které k němu vedly a jež z toho plynuly.

 

Fotografie z exkurze

 

Další fotografie naleznete také na facebooku SOŠ Jarov.
 

WEB PROJEKTU: www.vychovakrespektu.cz

 

 

Projekt Výchova k respektu a toleranci je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a rozpočtu hlavního města Prahy.

 

Logolink OP PPR

 

18. 11. 2024

Minulý pátek nás v Jáchymce navštívila skupina výměnných studentů z USA na workshopu, který jsme pořádali ve spolupráci s @VertoEducation. Během společně stráveného času jsme diskutovali o represích a nařízeních, která postupně oklešťovala práva Židů v Protektorátu Čechy a Morava, a o tom, jak je ovlivňovala. V rámci jedné aktivity jsme diskutovali o tom, jak by mohl vypadat běžný den, a pak jsme viděli, jak se postupem času stále více omezoval osobní život a zakazovala účast ve společnosti.

8. 11. 2024

Jedním z úkolů našeho Institutu je poukazovat na historické události a souvislosti fenoménu, pro který se vžil název holocaust. Jedna z nejtragičtějších událostí, která oficiálně spustila nacistické řádění a perzekuci židovského obyvatelstva Evropy, se stala přesně před 86 lety, v noci z 9. na 10. listopadu. Sami nacisté ji nazvali Křišťálovou nocí, podle rozbitých výloh židovských obchodů, domácností a synagog. Poválečná historie jí zná také pod pojmem Říšský pogrom.

7. 11. 2024

Minulou sobotu se sešli členové afyn.cz a uspořádali vlastní zinový workshop.  

Historie zinů (což jsou malé DIY časopisy) je charakteristická tím, že je využívaly zejména marginalizované skupiny k tomu, aby se levně a rychle umělecky vyjadřovaly k tématům, na kterých jim záleží. Poté, co jsme se seznámili s bohatou historií zinů, jsme se pustili do výroby vlastních. Na konci workshopu jsme si navzájem představili své malé výtvory a viděli jsme, jakými krásnými způsoby lze ziny využít: Od vytvoření vlastního malého komiksu až po informační brožuru, všechno je možné.  

25. 10. 2024

Při příležitosti německého vydání knihy F. R. Krause Plyn, plyn, pak oheň, jedné z úplně prvních reportáží o holocaustu, se uskuteční setkání s autorovým synem, a ředitelem ITI Tomášem Krausem. Akce se koná m.j. ve spolupráci s naším dlouholetým partnerem Brücke-Most-Stiftung.

24. 10. 2024

Antisemitismus je jako virus, který neustále mutuje a čeká, kdy bude společnost oslabena, aby se projevil.                                                  (Rabbi Sacks, Evropský parlament 2016)     

19. 10. 2024

S hlubokým zármutkem jsme přijali zprávu o úmrtí profesora Yehudy Bauera, jednoho z nejvýznamnějších světových historiků holocaustu a antisemitismu. Jeho výzkum a pedagogická činnost zásadně přispěly k pochopení tragických událostí 20. století a jejich důsledků pro současnou společnost. Jeho odhodlání vést nás k hlubšímu porozumění lidské přirozenosti a k nutnosti bojovat proti nenávisti a intoleranci zůstane navždy inspirací.

Institut Terezínské iniciativy vyjadřuje hlubokou soustrast rodině a všem, kteří byli jeho životem a dílem ovlivněni.

V profesorovi Bauerovi ztrácíme nejen na slovo vzatého odborníka, jehož názor byl pro nás vždy nesmírně cenný, ale také krajana a blízkého přítele.

18. 10. 2024
Srdečně vás zveme na seminář s workshopem „Antisemitismus a my“, který se bude konat od pátku 6. 12. 2024 do neděle 8. 12. 2024 v Terezíně. Budeme se zabývat antisemitismem a jeho projevy v ČR a okolních zemích a jak s tím pracovat na školách.
 
Témata semináře zahrnují:

• Co je antisemitismus a jak se projevuje ve školním prostředí?
• Jak aktuální dění ovlivňuje postoj k Židům a dalším menšinám?
• Jaká je situace v Česku a v zahraničí?