Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu (2018/2019)
Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu (školní rok 2018/19)
Kurz jsme připravili ve spolupráci s předními lektory v tomto oboru. Kromě našich lektorek Dany Gabaľové a Marie Smutné, které provedly účastníky celým kurzem, se účastníci na seminářích setkali s Terezou Štěpkovou, Irenou Polákovou, Michalem Dubcem, Majou Nenadovic (Anne Frank House), Martinou Turkovou a Martinou Čurdovou a dalšími odborníky.
Kurz byl určen pouze pro pedagogy a lektory pražských škol.
Termín konání:
- říjen 2018 – květen 2019
Hodinová dotace:
- 80 hodin výuka, 12 hodin exkurze, 20 hodin závěrečné prezentace, celkem tedy 112 hodin.
Semináře proběhly v 16hodinových blocích o víkendech (program). Pro získání certifikátu bylo nutné zúčastnit se alespoň 50 % výuky a závěrečné prezentace.
Místo konání:
- Praha, Lety u Písku, mimopražské školící středisko (bude upřesněno)
Vzdělávací cíl:
- Absolvent kurzu rozumí koncepci a filosofii kompetencí pro demokratickou kulturu (KDK) a dovede je aplikovat v praxi, dokáže analyzovat situaci KDK na škole, umí navrhnout postupy, jak rozvíjet KDK na škole mezi žáky, v kolektivu školy, v komunikaci s rodiči a je schopen předat své zkušenosti dále.
Cena kurzu: Kurz v hodnotě 65 000 Kč je pro účastníky zdarma.
Součástí kurzu bylo seznámení se s principy kompetencí pro demokratickou kulturu ve školách, získání či posílení dovedností, které pedagog pro jejich rozvoj ve školách potřebuje. Pro pochopení současnosti, porozumění principům demokracie, fungování lidských práv a svobod a rozvoj klíčových kompetencí účastníků jsme využili příklady z moderních dějin. Vše bylo doplněno tréninkem měkkých dovedností nutných ke komunikaci se žáky, rodiči i kolegy, včetně řešení konfliktů a krizových situací. Součástí kurzu byla exkurze na místo paměti v Letech u Písku, účastníci si vyzkoušeli si metody kritického myšlení, zážitkového učení aplikovaného na konkrétní témata, kterými se zabývá Institut Terezínské iniciativy (ITI). Odborné poznatky vycházejí z bádání ITI. Výukové lekce jsou založeny na tom, co je odborně ověřené a co se opírá o historická fakta. Právě porozumění historii a relevantní interpretace jsou hodnoty, na které klademe důraz. K tomu využíváme přístupy globálního a zážitkového vzdělávání, konkrétně vzdělávací model „Tváří v tvář historii“ (Facing History and Ourselves).
Po absolvování kurzu je pedagog (učitel, lektor) schopný podporovat a rozvíjet kompetence pro demokratickou kulturu ve škole – mezi žáky, pedagogickým sborem, ve spolupráci s rodiči. Kompetenční model má podporu MŠMT a v příštím období se stane sledovaným trendem vzdělávání. Úspěšní absolventi kurzu se stali nositeli a lektory tohoto modelu na školách.
Výstupem projektu je také ucelená metodika, která je volně přístupná i dalším zájemcům. Text metodiky se skládá ze šesti samostatných sešitů.
Metodika:
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 1
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 2
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 3
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 4
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 5
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 6
Kurz je akreditován MŠMT v systému DVPP.
Kompetence pro demokratickou kulturu (CDC)
– kompetenční model podle Rady Evropy
Hodnoty: lidská důstojnost a lidská práva; kulturní rozmanitost; demokracie, spravedlivost, férovost, rovnoprávnost, zákona právo |
Přístup: otevřenost ke kulturní odlišnosti a různému vyznání, náhledu na svět a zvykům (praxím); respekt; občanské myšlení; soběstačnost (samostatnost); tolerance k nejistotě |
Dovednosti: schopnost samostatně se učit; schopnost analytického a kritického myšlení; schopnost pozorovat a naslouchat; empatie; flexibilita a adaptibilita; jazykové, komunikační dovednosti a schopnost dorozumět se cizími jazyky; schopnost spolupráce; schopnost řešit konflikty |
Vědomosti a kritické myšlení: poznání a kritické porozumění sobě; znalost a kritické porozumění jazyku a komunikaci; poznání a kritické porozumění světu: politice, právu, lidským právům, kultuře, kulturnosti, náboženstvím, historii, médiím, ekonomice, životnímu prostředí, udržitelnosti. |
Model kompetencí potřebných pro demokratickou kulturu (vytvořený Centrem občanského vzdělávání, pdf)
Kontakt:
dana.gabalova@terezinstudies.cz
tel.: 773 838 671
eliska.waageova@terezinstudies.cz
tel: 737 432 233
Projekt Kompetence pro demokratickou kulturu je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a rozpočtu hlavního města Prahy.
Minulý pátek nás v Jáchymce navštívila skupina výměnných studentů z USA na workshopu, který jsme pořádali ve spolupráci s @VertoEducation. Během společně stráveného času jsme diskutovali o represích a nařízeních, která postupně oklešťovala práva Židů v Protektorátu Čechy a Morava, a o tom, jak je ovlivňovala. V rámci jedné aktivity jsme diskutovali o tom, jak by mohl vypadat běžný den, a pak jsme viděli, jak se postupem času stále více omezoval osobní život a zakazovala účast ve společnosti.
Jedním z úkolů našeho Institutu je poukazovat na historické události a souvislosti fenoménu, pro který se vžil název holocaust. Jedna z nejtragičtějších událostí, která oficiálně spustila nacistické řádění a perzekuci židovského obyvatelstva Evropy, se stala přesně před 86 lety, v noci z 9. na 10. listopadu. Sami nacisté ji nazvali Křišťálovou nocí, podle rozbitých výloh židovských obchodů, domácností a synagog. Poválečná historie jí zná také pod pojmem Říšský pogrom.
Minulou sobotu se sešli členové afyn.cz a uspořádali vlastní zinový workshop.
Historie zinů (což jsou malé DIY časopisy) je charakteristická tím, že je využívaly zejména marginalizované skupiny k tomu, aby se levně a rychle umělecky vyjadřovaly k tématům, na kterých jim záleží. Poté, co jsme se seznámili s bohatou historií zinů, jsme se pustili do výroby vlastních. Na konci workshopu jsme si navzájem představili své malé výtvory a viděli jsme, jakými krásnými způsoby lze ziny využít: Od vytvoření vlastního malého komiksu až po informační brožuru, všechno je možné.
Při příležitosti německého vydání knihy F. R. Krause Plyn, plyn, pak oheň, jedné z úplně prvních reportáží o holocaustu, se uskuteční setkání s autorovým synem, a ředitelem ITI Tomášem Krausem. Akce se koná m.j. ve spolupráci s naším dlouholetým partnerem Brücke-Most-Stiftung.
Antisemitismus je jako virus, který neustále mutuje a čeká, kdy bude společnost oslabena, aby se projevil. (Rabbi Sacks, Evropský parlament 2016)
S hlubokým zármutkem jsme přijali zprávu o úmrtí profesora Yehudy Bauera, jednoho z nejvýznamnějších světových historiků holocaustu a antisemitismu. Jeho výzkum a pedagogická činnost zásadně přispěly k pochopení tragických událostí 20. století a jejich důsledků pro současnou společnost. Jeho odhodlání vést nás k hlubšímu porozumění lidské přirozenosti a k nutnosti bojovat proti nenávisti a intoleranci zůstane navždy inspirací.
Institut Terezínské iniciativy vyjadřuje hlubokou soustrast rodině a všem, kteří byli jeho životem a dílem ovlivněni.
V profesorovi Bauerovi ztrácíme nejen na slovo vzatého odborníka, jehož názor byl pro nás vždy nesmírně cenný, ale také krajana a blízkého přítele.
• Co je antisemitismus a jak se projevuje ve školním prostředí?
• Jak aktuální dění ovlivňuje postoj k Židům a dalším menšinám?
• Jaká je situace v Česku a v zahraničí?