Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu (2018/2019)
Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu (školní rok 2018/19)
Kurz jsme připravili ve spolupráci s předními lektory v tomto oboru. Kromě našich lektorek Dany Gabaľové a Marie Smutné, které provedly účastníky celým kurzem, se účastníci na seminářích setkali s Terezou Štěpkovou, Irenou Polákovou, Michalem Dubcem, Majou Nenadovic (Anne Frank House), Martinou Turkovou a Martinou Čurdovou a dalšími odborníky.
Kurz byl určen pouze pro pedagogy a lektory pražských škol.
Termín konání:
- říjen 2018 – květen 2019
Hodinová dotace:
- 80 hodin výuka, 12 hodin exkurze, 20 hodin závěrečné prezentace, celkem tedy 112 hodin.
Semináře proběhly v 16hodinových blocích o víkendech (program). Pro získání certifikátu bylo nutné zúčastnit se alespoň 50 % výuky a závěrečné prezentace.
Místo konání:
- Praha, Lety u Písku, mimopražské školící středisko (bude upřesněno)
Vzdělávací cíl:
- Absolvent kurzu rozumí koncepci a filosofii kompetencí pro demokratickou kulturu (KDK) a dovede je aplikovat v praxi, dokáže analyzovat situaci KDK na škole, umí navrhnout postupy, jak rozvíjet KDK na škole mezi žáky, v kolektivu školy, v komunikaci s rodiči a je schopen předat své zkušenosti dále.
Cena kurzu: Kurz v hodnotě 65 000 Kč je pro účastníky zdarma.
Součástí kurzu bylo seznámení se s principy kompetencí pro demokratickou kulturu ve školách, získání či posílení dovedností, které pedagog pro jejich rozvoj ve školách potřebuje. Pro pochopení současnosti, porozumění principům demokracie, fungování lidských práv a svobod a rozvoj klíčových kompetencí účastníků jsme využili příklady z moderních dějin. Vše bylo doplněno tréninkem měkkých dovedností nutných ke komunikaci se žáky, rodiči i kolegy, včetně řešení konfliktů a krizových situací. Součástí kurzu byla exkurze na místo paměti v Letech u Písku, účastníci si vyzkoušeli si metody kritického myšlení, zážitkového učení aplikovaného na konkrétní témata, kterými se zabývá Institut Terezínské iniciativy (ITI). Odborné poznatky vycházejí z bádání ITI. Výukové lekce jsou založeny na tom, co je odborně ověřené a co se opírá o historická fakta. Právě porozumění historii a relevantní interpretace jsou hodnoty, na které klademe důraz. K tomu využíváme přístupy globálního a zážitkového vzdělávání, konkrétně vzdělávací model „Tváří v tvář historii“ (Facing History and Ourselves).
Po absolvování kurzu je pedagog (učitel, lektor) schopný podporovat a rozvíjet kompetence pro demokratickou kulturu ve škole – mezi žáky, pedagogickým sborem, ve spolupráci s rodiči. Kompetenční model má podporu MŠMT a v příštím období se stane sledovaným trendem vzdělávání. Úspěšní absolventi kurzu se stali nositeli a lektory tohoto modelu na školách.
Výstupem projektu je také ucelená metodika, která je volně přístupná i dalším zájemcům. Text metodiky se skládá ze šesti samostatných sešitů.
Metodika:
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 1
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 2
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 3
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 4
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 5
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 6
Kurz je akreditován MŠMT v systému DVPP.
Kompetence pro demokratickou kulturu (CDC)
– kompetenční model podle Rady Evropy
Hodnoty: lidská důstojnost a lidská práva; kulturní rozmanitost; demokracie, spravedlivost, férovost, rovnoprávnost, zákona právo |
Přístup: otevřenost ke kulturní odlišnosti a různému vyznání, náhledu na svět a zvykům (praxím); respekt; občanské myšlení; soběstačnost (samostatnost); tolerance k nejistotě |
Dovednosti: schopnost samostatně se učit; schopnost analytického a kritického myšlení; schopnost pozorovat a naslouchat; empatie; flexibilita a adaptibilita; jazykové, komunikační dovednosti a schopnost dorozumět se cizími jazyky; schopnost spolupráce; schopnost řešit konflikty |
Vědomosti a kritické myšlení: poznání a kritické porozumění sobě; znalost a kritické porozumění jazyku a komunikaci; poznání a kritické porozumění světu: politice, právu, lidským právům, kultuře, kulturnosti, náboženstvím, historii, médiím, ekonomice, životnímu prostředí, udržitelnosti. |
Model kompetencí potřebných pro demokratickou kulturu (vytvořený Centrem občanského vzdělávání, pdf)
Kontakt:
dana.gabalova@terezinstudies.cz
tel.: 773 838 671
eliska.waageova@terezinstudies.cz
tel: 737 432 233
Projekt Kompetence pro demokratickou kulturu je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a rozpočtu hlavního města Prahy.
Anne Franková a tisíce dalších. Navštívily jsme místo, kde se osud jednoho z nejznámějších příběhů světa uzavřel, stejně jako nespočet dalších. Tábor Bergen-Belsen byl po válce vypálen, přesto tu člověk slyší ozvěny minulosti. Jak se dá učit o hrůzách, které lehly popelem?
Zveme Vás na každoroční Centropa Summer Academy, která se bude letos konat v Budapešti a Bělehradu 9. - 16. července. Letní akademie nabízí kromě bohatého a poznávacího programu i unikátní příležitost potkat se s pedagogy a školiteli z 15 zemí.
Více o akci se dozvíte zde - https://www.centropa.org/en/csa2025.
Termín přihlášek do 1. dubna zde - https://survs.com/survey/euwfee8vtp
S dotazy se obracejte na Hermínu Neuner, koordinátorku Centropy v ČR.
Ve dnech 13.–15. března 2025 se pod záštitou Britských ambasád v Praze a Bratislavě, uskutečnil seminář s exkurzí do koncentračního tábora Bergen-Belsen pod názvem Bergen-Belsen na prahu svobody. Tento vzdělávací program, organizovaný Institutem Terezínské iniciativy ve spolupráci s Nadací Milana Šimečky a Gedenkstätte Bergen-Belsen byl určen pedagogům – učitelům a mladým edukátorům z Anne Frank Youth Network (AFYN). Projekt finančně podpořily Britské ambasády v Praze a Bratislavě, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Nadační fond obětem holocaustu.
V noci z 8. na 9. března 1944 bylo v plynových komorách Auschwitz-Birkenau zavražděno 3 792 mužů, žen a dětí z tzv. terezínského rodinného tábora. Byli to židovští vězni deportovaní z Terezína, kteří byli po příjezdu do Osvětimi dočasně ušetřeni selekce, avšak po šesti měsících je čekala smrt.
Ve čtvrtek, 27. 2. 2024 jsme jako Institut Terezínské iniciativy obnovili naši publikační činnost slavnostním uvedením knihy Kateřiny Nejedlé, Osudy rodiny Roubíčkových na pozadí událostí holokaustu.
Událost se konala v Knihkupectví Franze Kafky v Široké ulici.
Nakladatelství Triáda pořádá sbírku na tvorbu čtrnáctidílného audioseriálu Denník Anne Frankové. Pokud se chcete připojit, můžete přispět ZDE.
Sbírka probíhá na Doniu.
Včera jsme v našich prostorách v Jáchymově přivítali ředitelku Denise Quistorp a Sebastiana Halbauera z Rakouského kulturního fóra v Praze, abychom diskutovali o našich aktivitách a projektech. Měli jsme příležitost určit společné priority v naší práci a prostřednictvím budoucí spolupráce dále posílit rakousko-českou výměnu.