Semináře pro žáky
školní rok 2020/2021
V rámci našich vzdělávacích aktivit nabízíme pro školy jednorázové či návazné programy a dlouhodobé vzdělávací projekty. Krátké programy pro třídy můžete se svými žáky absolvovat buď v Praze v prostorách Jáchymky, nebo naši lektoři dorazí za vámi do školy.
Základním konceptem našich vzdělávacích programů je metoda Facing History and Ourselves – Tváří v tvář historii a sobě samým (FHAO), do které jsou jednotlivé programy řazeny. Protože má smysl projít uceleným programem, doporučujeme absolvovat jednotlivé programy v návaznosti, podle jejich zařazení do příslušné části "kolečka" FHAO.
Krátké programy pro školy
- Předsudky, stereotypy a lidská práva. Na téma se podíváme prostřednictvím konkrétních příběhů. (3 x 45 min): Jedinec a společnost / My a oni (1 lektor)
- Lidská práva a zákon o potulných cikánech z roku 1927 se prostřednictvím historického příkladu věnuje uplatňování lidských práv z pohledu zákona (4 x 45 min): My a oni / Historická studie (1 nebo 2 lektoři)
- Cesta k holocaustu / ghetto bez zdí sleduje společenské změny, které umožnily vyčlenění Židů ze společnosti a jejich následnou likvidaci ve vyhlazovacích táborech (3 x 45 min): Historická studie (1 lektor)
- Co se to leskne tam na zemi? / Stolpersteine. Jak důstojně připomínat osudy zemřelých? Co se o jejich životě se můžeme dovědět z dochovaných dokumentů. (3 x 45 min): Historická studie/ Vyrovnávání se s minulostí (1-2 lektoři)
- Kým vlastně jsme? Jak se mění u jednotlivce pocit příslušnosti ke skupině a k národu/národnosti? Příběh Hildy Lechnerové ukazuje, jak člověka mění prostředí, postoje okolí a politika společnosti, ve které žije. (45 min): Jedinec a společnost (1 lektor)
- Celodenní exkurze na místo paměti (Terezín, Lety u Písku) spojena s workshopem a se setkáním s pozvanými hosty, kteří mají k daným místům osobní vztah (přibližně 8:30 odjezd z Prahy – 17:30 návrat do Prahy): My a oni / Historická studie / Vyrovnávání se s minulostí / Rozhodnutí angažovat se
- Město za zdí – Terezín očima židovských malířů. Prostřednictvím rozboru uměleckých děl rozeznáváme roli propagandy a propagandistickou roli ghetta Terezín v kontrastu se skutečným životem v ghettu. (3 x 45 min)
- Divadlo v Terezíně. Život v Terezíně poznáváme prostřednictvím výpovědí a osudů protagonistů terezínských kabaretů. (4 x 45 min)
- Memory walk. Při procházce městem se zamyslíme nad tím, proč jsou některé památníky ve veřejném prostoru kontroverzní. (cca 90 min)
Dlouhodobé vzdělávací programy
- Tváři v tvář. Výchova k respektu a toleranci
- Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové. Vzdělávací projekt spojený s putovní výstavou.
Ceník
(cena je počítána bez ohledu na to, jestli učí jeden nebo dva lektoři)
V učebně v Jáchymově 3, Praha 1:
3-hodinový program: 2400 Kč
4-hodinový program: 3200 Kč
5-hodinový program: 4000 Kč
Projektový den na míru: od 5000 Kč
Cena exkurze dohodou.
Program je možné uskutečnit i ve škole/ vzdělávacím centru apod.:
Příplatek za cestu:
Do 50 km: 1000 Kč (včetně Prahy – zpáteční jízdenka 2x 200 Kč + 2x jídlo á 200, Kč, + čas na cestu 400 Kč)
Nad 50 km: dohodou od 1500 Kč (dle nákladů na cestu, ubytování a čas)
Kontakt
E-mail: Dana Gabaľová, dana.gabalova@terezinstudies.cz
Telefon: + 420 739 058 008
Antisemitismus je jako virus, který neustále mutuje a čeká, kdy bude společnost oslabena, aby se projevil. (Rabbi Sacks, Evropský parlament 2016)
S hlubokým zármutkem jsme přijali zprávu o úmrtí profesora Yehudy Bauera, jednoho z nejvýznamnějších světových historiků holocaustu a antisemitismu. Jeho výzkum a pedagogická činnost zásadně přispěly k pochopení tragických událostí 20. století a jejich důsledků pro současnou společnost. Jeho odhodlání vést nás k hlubšímu porozumění lidské přirozenosti a k nutnosti bojovat proti nenávisti a intoleranci zůstane navždy inspirací.
Institut Terezínské iniciativy vyjadřuje hlubokou soustrast rodině a všem, kteří byli jeho životem a dílem ovlivněni.
V profesorovi Bauerovi ztrácíme nejen na slovo vzatého odborníka, jehož názor byl pro nás vždy nesmírně cenný, ale také krajana a blízkého přítele.
• Co je antisemitismus a jak se projevuje ve školním prostředí?
• Jak aktuální dění ovlivňuje postoj k Židům a dalším menšinám?
• Jaká je situace v Česku a v zahraničí?
Včera měli naši kolegové Thomas a Laurenz příležitost setkat se s rakouskou velvyslankyní v Praze, Bettinou Kirnbauer, během setkání s novými rakouskými dobrovolníky, které se konalo na Rakouské ambasádě. Náš nový dobrovolník z organizace Gedenkdienst, Laurenz Neureiter, se k nám přidal již na začátku září a okamžitě se stal oblíbeným a produktivním členem našeho týmu.
Tento týden Thomas a Laurenz navštívili Školu mezinárodních a veřejných vztahů v Praze-Nuslích a vedli workshop se studenty z tříd A-level. Pomocí aktivity „Obyčejný den“ ilustrovali dopady protižidovských zákonů a nařízení v době nacismu. Při skupinové práci měli účastníci možnost sestavit a analyzovat informace o skutečných poměrech s využitím originálních dokumentů.
Děkujeme za pozvání a živou diskusi se studenty.
Jako institut, naše práce je založená na třech hlavních pilířích:
- Institut zkoumá historii nacistické perzekuce v Českých zemích a Evropě.
- Připomíná a dokumentuje její oběti.
- Vzdělává proti projevům rasismu, antisemitismu, a xenofobie.
Vzdělávání je klíčovým nástrojem pro prevenci antisemitismu, rasismu, xenofobie, a dalších forem nenávisti, které vedly k tragédiím, jako byl holocaust. Podstatné elementy ve vzdělávání zahrnují:
Minulou sobotu se v Ústí nad Labem uskutečnil networkingový workshop na téma nacistické nucené práce v sasko-českém pohraničí. Zúčastnili se ho zástupci různých organizací a institucí, které se tímto tématem zabývají z různých úhlů pohledu.