Předsudky, stereotypy a lidská práva
Každý z nás v sobě nese určité předsudky a stereotypy. Kde se berou, v čem nám pomáhají a na co je třeba dávat pozor? Po staletí zakořeněné předsudky vůči Židům a Romům se ve dvacátém století podílely na holocaustu. Co bylo tzv. ghetto beze zdí a jak se z něho můžeme poučit? Proč je dnes společnost rozdělená a proč máme předsudky vůči některým skupinám? Jak lze situaci řešit? Mohou nám pomoci historické paralely?
- Časová dotace: 3 vyučovací hodiny – 135 min
- Počet účastníků: 1 třída nebo skupina o minimálně 10 žácích
- Metody: Interaktivní workshop využívá metody kritického myšlení, práci s textem, a historickými fotografiemi a dokumenty, interpretaci mediálních sdělení, řízenou diskusi a debatní metody.
- Vzdělávací cíle:
- žáci pracují s vlastními předsudky a promýšlí otázky: Kde se předsudky berou? V čem nám pomáhají? Na co je třeba dávat pozor? Jak lze s předsudky pracovat?
- žáci aplikují znalosti z oblasti lidských práv na každodenní realitu – práce se zákazy parafrázujícími protižidovská nařízení
- žáci se seznámí s etapou vytváření tzv. ghetta beze zdí na přelomu třicátých a čtyřicátých let 20. století
- žáci si uvědomí důsledky netolerance v současné společnosti a toho, co proti ní může každý z nás aktivně dělat
V rámci našich vzdělávacích aktivit nabízíme pro školy jednorázové či návazné programy a dlouhodobé vzdělávací projekty.
Kompletní nabídku nabízených seminářů a ceník neleznete zde.
Kontakt
E-mail: dana.gabalova@terezinstudies.cz
Telefon: + 420 739 058 008
Minulý pátek nás v Jáchymce navštívila skupina výměnných studentů z USA na workshopu, který jsme pořádali ve spolupráci s @VertoEducation. Během společně stráveného času jsme diskutovali o represích a nařízeních, která postupně oklešťovala práva Židů v Protektorátu Čechy a Morava, a o tom, jak je ovlivňovala. V rámci jedné aktivity jsme diskutovali o tom, jak by mohl vypadat běžný den, a pak jsme viděli, jak se postupem času stále více omezoval osobní život a zakazovala účast ve společnosti.
Jedním z úkolů našeho Institutu je poukazovat na historické události a souvislosti fenoménu, pro který se vžil název holocaust. Jedna z nejtragičtějších událostí, která oficiálně spustila nacistické řádění a perzekuci židovského obyvatelstva Evropy, se stala přesně před 86 lety, v noci z 9. na 10. listopadu. Sami nacisté ji nazvali Křišťálovou nocí, podle rozbitých výloh židovských obchodů, domácností a synagog. Poválečná historie jí zná také pod pojmem Říšský pogrom.
Minulou sobotu se sešli členové afyn.cz a uspořádali vlastní zinový workshop.
Historie zinů (což jsou malé DIY časopisy) je charakteristická tím, že je využívaly zejména marginalizované skupiny k tomu, aby se levně a rychle umělecky vyjadřovaly k tématům, na kterých jim záleží. Poté, co jsme se seznámili s bohatou historií zinů, jsme se pustili do výroby vlastních. Na konci workshopu jsme si navzájem představili své malé výtvory a viděli jsme, jakými krásnými způsoby lze ziny využít: Od vytvoření vlastního malého komiksu až po informační brožuru, všechno je možné.
Při příležitosti německého vydání knihy F. R. Krause Plyn, plyn, pak oheň, jedné z úplně prvních reportáží o holocaustu, se uskuteční setkání s autorovým synem, a ředitelem ITI Tomášem Krausem. Akce se koná m.j. ve spolupráci s naším dlouholetým partnerem Brücke-Most-Stiftung.
Antisemitismus je jako virus, který neustále mutuje a čeká, kdy bude společnost oslabena, aby se projevil. (Rabbi Sacks, Evropský parlament 2016)
S hlubokým zármutkem jsme přijali zprávu o úmrtí profesora Yehudy Bauera, jednoho z nejvýznamnějších světových historiků holocaustu a antisemitismu. Jeho výzkum a pedagogická činnost zásadně přispěly k pochopení tragických událostí 20. století a jejich důsledků pro současnou společnost. Jeho odhodlání vést nás k hlubšímu porozumění lidské přirozenosti a k nutnosti bojovat proti nenávisti a intoleranci zůstane navždy inspirací.
Institut Terezínské iniciativy vyjadřuje hlubokou soustrast rodině a všem, kteří byli jeho životem a dílem ovlivněni.
V profesorovi Bauerovi ztrácíme nejen na slovo vzatého odborníka, jehož názor byl pro nás vždy nesmírně cenný, ale také krajana a blízkého přítele.
• Co je antisemitismus a jak se projevuje ve školním prostředí?
• Jak aktuální dění ovlivňuje postoj k Židům a dalším menšinám?
• Jaká je situace v Česku a v zahraničí?