Seminář pro učitele, Jáchymka - Výchova k respektu a toleranci
27. - 29. listopadu 2015
Řež u Prahy
Výchova k respektu a toleranci podle principů otevřené společnosti
Pátý víkendový workshop pro pedagogy k projektu Jáchymka - Výchova k respektu a toleranci podle principů otevřené společnosti se konal v hotelu Vltava v Řeži u Prahy. Sešlo se 21 učitelů především základních, ale i středních škol. Program lektorovali Peter Sokol a Roman Anýž, jeden blok probíhal pod vedením lektorky Marie Zahradníkové.
Workshop byl zahájen jako obvykle v pátek odpoledne a končil v neděli po poledni. Zlatým hřebem náročného třídenního programu byla beseda s pamětnicí paní Olgou Fečovou, která umocnila dojem z celovíkendové práce v milé a přátelské atmosféře. Vedle ní účastníci oceňovali široké spektrum aktivit, citlivě propojený pohled na dění v současnosti a minulosti nebo třeba seznámení s novými metodickými postupy.
Program víkendové dílny listopad 2015
Další fotografie ve fotogalerii
Z ohlasů účastníků:
Jak hodnotíte přístup lektorů?
- "Přímou a vtipnou formou k otevření zajímavých a důležitých otázek." aneb za tu spoustu let ještě nebyl lektorský tým, který by mi více vyhovoval.
- Otevřený. Oceňuji jejich připravenost + že se nestavěli do role "vševědoucích".
- Přístup byl přátelský, citlivý, seminář byl velmi obohacující, inspirativní, smysluplný.
- Profesionální, připravení, vtipní, ochotní, vše nenásilnou formou, vysoká úroveň znalostí, různorodost metod.
Jak hodnotíte obsahovou náplň semináře?
- Byla vybrána témata silná, těžká, kterým se, podle mého názoru, nevěnuje dostatečná pozornost, nejsou všeobecně známá, např. problematika romského holocaustu. Velmi přínosná byla diskuse s pamětnicí.
- Je velmi milé mít možnost pohledu na současné dění přes okno historie a "historické střípky" zvolené pro tento víkend byly zvoleny skvěle. Díky.
- Na mě obsah působil natolik širokým a hlubokým dojmem, že si na něm každý může najít své téma.
Jak hodnotíte materiály představené na semináři s ohledem na jejich využití ve výuce?
- Zcela jistě použiju většinu aktivit při výuce, už teď přemýšlím, jak, co a zda upravit...
- Materiály pro výuku byly připravené vhodně, promyšleně, určitě již několikrát ověřené v praxi. Takže je mohu použít bez obav.
- Výborné, inspirativní. Určitě využiji, jak materiály, tak i pro mě některé nové metodické postupy.
- Přehledné, funkční, kvalitní.
Vaše další připomínky, podněty a názory
- Děkuji velmi za celý víkend a za to, že odjíždím s více otázkami v hlavě, než jsem měl před seminářem.
- Školení vedených takovouto formou bych chtěla zažít více.
- Přestože jsme neustále něco dělali a moc nespali, necítím únavu, naopak odjíždím "naplněna" a odpočatá. Nemyslím, že by nějaký budoucí seminář mohl tento snadno překonat. Děkuju za něj.
Jak na Vás působila celková atmosféra semináře?
- Úžasně; co nová skupina, to naladění na stejnou strunu, žádná potíž, vzájemný respekt, uvolněnost.
- Atmosféra byla přátelská, inspirativní, vážná - vše v souladu s aktivitami ve vhodnou chvíli.
- Moc pěkná, tvůrčí atmosféra, lidé jsou nadšenci do učení - mnoho zajímavého i mimo oficiální program.
Zpráva o semináři - říjen 2015
Zpráva o semináři - srpen 2015
Zpráva o semináři - červen 2015
Seminář se konal za finanční podpory:
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.
www.fondnno.cz
www.eeagrants.cz
Minulý pátek nás v Jáchymce navštívila skupina výměnných studentů z USA na workshopu, který jsme pořádali ve spolupráci s @VertoEducation. Během společně stráveného času jsme diskutovali o represích a nařízeních, která postupně oklešťovala práva Židů v Protektorátu Čechy a Morava, a o tom, jak je ovlivňovala. V rámci jedné aktivity jsme diskutovali o tom, jak by mohl vypadat běžný den, a pak jsme viděli, jak se postupem času stále více omezoval osobní život a zakazovala účast ve společnosti.
Jedním z úkolů našeho Institutu je poukazovat na historické události a souvislosti fenoménu, pro který se vžil název holocaust. Jedna z nejtragičtějších událostí, která oficiálně spustila nacistické řádění a perzekuci židovského obyvatelstva Evropy, se stala přesně před 86 lety, v noci z 9. na 10. listopadu. Sami nacisté ji nazvali Křišťálovou nocí, podle rozbitých výloh židovských obchodů, domácností a synagog. Poválečná historie jí zná také pod pojmem Říšský pogrom.
Minulou sobotu se sešli členové afyn.cz a uspořádali vlastní zinový workshop.
Historie zinů (což jsou malé DIY časopisy) je charakteristická tím, že je využívaly zejména marginalizované skupiny k tomu, aby se levně a rychle umělecky vyjadřovaly k tématům, na kterých jim záleží. Poté, co jsme se seznámili s bohatou historií zinů, jsme se pustili do výroby vlastních. Na konci workshopu jsme si navzájem představili své malé výtvory a viděli jsme, jakými krásnými způsoby lze ziny využít: Od vytvoření vlastního malého komiksu až po informační brožuru, všechno je možné.
Při příležitosti německého vydání knihy F. R. Krause Plyn, plyn, pak oheň, jedné z úplně prvních reportáží o holocaustu, se uskuteční setkání s autorovým synem, a ředitelem ITI Tomášem Krausem. Akce se koná m.j. ve spolupráci s naším dlouholetým partnerem Brücke-Most-Stiftung.
Antisemitismus je jako virus, který neustále mutuje a čeká, kdy bude společnost oslabena, aby se projevil. (Rabbi Sacks, Evropský parlament 2016)
S hlubokým zármutkem jsme přijali zprávu o úmrtí profesora Yehudy Bauera, jednoho z nejvýznamnějších světových historiků holocaustu a antisemitismu. Jeho výzkum a pedagogická činnost zásadně přispěly k pochopení tragických událostí 20. století a jejich důsledků pro současnou společnost. Jeho odhodlání vést nás k hlubšímu porozumění lidské přirozenosti a k nutnosti bojovat proti nenávisti a intoleranci zůstane navždy inspirací.
Institut Terezínské iniciativy vyjadřuje hlubokou soustrast rodině a všem, kteří byli jeho životem a dílem ovlivněni.
V profesorovi Bauerovi ztrácíme nejen na slovo vzatého odborníka, jehož názor byl pro nás vždy nesmírně cenný, ale také krajana a blízkého přítele.
• Co je antisemitismus a jak se projevuje ve školním prostředí?
• Jak aktuální dění ovlivňuje postoj k Židům a dalším menšinám?
• Jaká je situace v Česku a v zahraničí?