Od dokumentů k příběhům a k sobě samým
Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu
číslo akreditace MSMT - 11407/2020-2-264
V rámci projektu Od dokumentů k příběhům je naším cílem rozvíjet kompetence pro demokratickou kulturu prostřednictvím poznání a porozumění historii a tomu, jak vyhlášky a fakta ovlivňují životy jednotlivců a jak činy jednotlivce mohou ovlivnit osudy skupin.
Historií se nezabýváme pouze proto, abychom znali minulost. V našich kurzech vybíráme události a fakta, která se vztahují k současnosti. Práce s historickými tématy nám pomáhá získávat kompetence potřebné v životě v dnešní společnosti. K tomu využíváme metodu Tváří v tvář historii a sobě samým / Facing history and ourselves.
Kurzisté mají v rámci projektu možnost, aby výzkumníci ITI historické příklady ve vztahu k období holocaustu a pronásledování Židů a Romů vyhledali a zpracovali přímo pro jejich školu nebo projekty.
Absolventi kurzu budou mít možnost účastnit se seminářů Facing history and ourselves vedenému lektory s dlouholetou mezinárodní zkušeností včetně využití orální historie při rozvoji kompetencí pro demokratickou kulturu a exkurzí na místa paměti.
Velký důraz klademe na rozvoj komunikačních dovedností, které umožňují vést smysluplné diskuse s žáky nejen při výuce ve třídě, s kolegy i rodiči. Proto ve školních letech 2020/21 a 2021/22 pořádáme pro absolventy našich kurzů pravidelné navazující semináře a konzultace věnované komunikačním dovednostem, rovné komunikaci a řešení konfliktů.
Od absolventů kurzu očekáváme, že získané dovednosti využívají v praxi, s obsahem kurzu seznámí vedení školy a kolegy, případně se stanou průvodci kompetencemi pro demokratickou kulturu na škole.
Aktivity projektu
- První kurz proběhl od září 2020 do února 2021.
- Druhý kurz proběhl od května do listopadu 2021. Podzimní část se uskutečnila již naživo.
- Další informace včetně programu najdete zde.
Navazující semináře
- „Jinak bychom tady nebyli.“ Příběh rodiny Dychovy z obce Hrušky, 27. ledna 2021
- Skryté dědictví holocaustu. Diskuse s Věrou Roubalovou Kostlánovou, 28. června 2021
- Od dokumentů k příběhům. Ghetto bez zdí – dopad protižidovských nařízení na každodenní život, 10. prosince 2021
- Jak mluvit a neubližovat (si). Konstruktivní komunikace s Michalem Dubcem, leden - březen 2022
Kurz i navazující semináře jsou díky podpoře OP-PPR pro účastníky z pražských škol zdarma.
Výstupem projektu ve školním roce 2018/19 byla ucelená metodika, která je volně přístupná i dalším zájemcům. Text metodiky se skládá ze šesti samostatných sešitů.
Jedním z výstupu projektu realizovaném ve letech 2020 až 2022 je elektronická publikace s odbornými texty, která je ve formátu pdf ke stažení.
Metodika:
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 1
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 2
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 3
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 4
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 5
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 6
Kurz je akreditován MŠMT v systému DVPP.
Kompetence pro demokratickou kulturu (CDC)
– kompetenční model podle Rady Evropy
Hodnoty: lidská důstojnost a lidská práva; kulturní rozmanitost; demokracie, spravedlivost, férovost, rovnoprávnost, zákona právo |
Přístup: otevřenost ke kulturní odlišnosti a různému vyznání, náhledu na svět a zvykům (praxím); respekt; občanské myšlení; soběstačnost (samostatnost); tolerance k nejistotě |
Dovednosti: schopnost samostatně se učit; schopnost analytického a kritického myšlení; schopnost pozorovat a naslouchat; empatie; flexibilita a adaptibilita; jazykové, komunikační dovednosti a schopnost dorozumět se cizími jazyky; schopnost spolupráce; schopnost řešit konflikty |
Vědomosti a kritické myšlení: poznání a kritické porozumění sobě; znalost a kritické porozumění jazyku a komunikaci; poznání a kritické porozumění světu: politice, právu, lidským právům, kultuře, kulturnosti, náboženstvím, historii, médiím, ekonomice, životnímu prostředí, udržitelnosti. |
Model kompetencí potřebných pro demokratickou kulturu (vytvořený Centrem občanského vzdělávání, pdf)
Kontakt:
dana.gabalova@terezinstudies.cz
tel.: + 420 739 058 008
Kurz je součástí projektu Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu je spolufinancován Evropskou unií a probíhá v rámci Operačního programu Praha - pól růstu (reg. č. CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_069/0001435).
Minulý pátek nás v Jáchymce navštívila skupina výměnných studentů z USA na workshopu, který jsme pořádali ve spolupráci s @VertoEducation. Během společně stráveného času jsme diskutovali o represích a nařízeních, která postupně oklešťovala práva Židů v Protektorátu Čechy a Morava, a o tom, jak je ovlivňovala. V rámci jedné aktivity jsme diskutovali o tom, jak by mohl vypadat běžný den, a pak jsme viděli, jak se postupem času stále více omezoval osobní život a zakazovala účast ve společnosti.
Jedním z úkolů našeho Institutu je poukazovat na historické události a souvislosti fenoménu, pro který se vžil název holocaust. Jedna z nejtragičtějších událostí, která oficiálně spustila nacistické řádění a perzekuci židovského obyvatelstva Evropy, se stala přesně před 86 lety, v noci z 9. na 10. listopadu. Sami nacisté ji nazvali Křišťálovou nocí, podle rozbitých výloh židovských obchodů, domácností a synagog. Poválečná historie jí zná také pod pojmem Říšský pogrom.
Minulou sobotu se sešli členové afyn.cz a uspořádali vlastní zinový workshop.
Historie zinů (což jsou malé DIY časopisy) je charakteristická tím, že je využívaly zejména marginalizované skupiny k tomu, aby se levně a rychle umělecky vyjadřovaly k tématům, na kterých jim záleží. Poté, co jsme se seznámili s bohatou historií zinů, jsme se pustili do výroby vlastních. Na konci workshopu jsme si navzájem představili své malé výtvory a viděli jsme, jakými krásnými způsoby lze ziny využít: Od vytvoření vlastního malého komiksu až po informační brožuru, všechno je možné.
Při příležitosti německého vydání knihy F. R. Krause Plyn, plyn, pak oheň, jedné z úplně prvních reportáží o holocaustu, se uskuteční setkání s autorovým synem, a ředitelem ITI Tomášem Krausem. Akce se koná m.j. ve spolupráci s naším dlouholetým partnerem Brücke-Most-Stiftung.
Antisemitismus je jako virus, který neustále mutuje a čeká, kdy bude společnost oslabena, aby se projevil. (Rabbi Sacks, Evropský parlament 2016)
S hlubokým zármutkem jsme přijali zprávu o úmrtí profesora Yehudy Bauera, jednoho z nejvýznamnějších světových historiků holocaustu a antisemitismu. Jeho výzkum a pedagogická činnost zásadně přispěly k pochopení tragických událostí 20. století a jejich důsledků pro současnou společnost. Jeho odhodlání vést nás k hlubšímu porozumění lidské přirozenosti a k nutnosti bojovat proti nenávisti a intoleranci zůstane navždy inspirací.
Institut Terezínské iniciativy vyjadřuje hlubokou soustrast rodině a všem, kteří byli jeho životem a dílem ovlivněni.
V profesorovi Bauerovi ztrácíme nejen na slovo vzatého odborníka, jehož názor byl pro nás vždy nesmírně cenný, ale také krajana a blízkého přítele.
• Co je antisemitismus a jak se projevuje ve školním prostředí?
• Jak aktuální dění ovlivňuje postoj k Židům a dalším menšinám?
• Jaká je situace v Česku a v zahraničí?