Nechte mě být, jaká jsem. Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti

Projekt „Nechte mě být, jaká jsem. Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti” vznikl na základě sdílení zkušeností se vzděláváním čtyř organizací ze čtyř zemí, které pracují s výstavou věnovanou životu Anne Frankové a příběhům dnešních mladých lidí, jež čelí předsudkům a diskriminaci. Vidíme, že ve společnostech jsou přítomna témata, která nás názorově rozdělují, při kterých převládají emoce nad argumenty, o kterých se spíše mlčí, než bychom o nich mluvili. Cílem projektu je hledat způsoby a metody, jak nejen s mladými lidmi mluvit o těchto tématech bez vzájemné nenávisti a odsuzování. Hledáme cesty, jak diskusi posunout od nenávistných projevů ke konstruktivnímu dialogu.


Na příkladech z historie ukazujem, jak polarizace společnosti přispívá k diskriminaci, porušování rovných práv jednotlivců a skupin a vzestupu autoritářských a totalitních společností. Projekt je založen na principech ocenění různé hodnotové perspektivy, použití srovnávacích přístupů a sdílení zkušeností z různých evropských zemí.


Výstupy:

  1. Soubor doporučení a metod, jak zacházet s potenciálně polarizujícími tématy ve třídách a veřejném diskurzu. Při tvorbě doporučení a metod využijeme zkušenosti odborníků ze zapojených zemí, učitelů a studentů. Konkrétní okruhy doporučení vyplynou z výsledků průzkumu mezi učiteli ze zapojených zemí. Jednotlivé soubory doporučení budou doplněny příklady dobré praxe.
  2. Semináře pro učitele zaměřená na doporučení a metody.
  3. Semináře pro žáky a ověření navrhovaných metod. 

Cílové skupiny:

  1. Odborníci, kteří se věnují vzdělávání: metodici, didaktici, historici, sociologové a další.
  2. Vzdělavatelé – učitelé, školitelé, lektoři a další pracující v oblasti vzdělávání.
  3. Mládež. 
  • 180 mladých lidí vyškolených v technikách konstruktivní komunikace;
  • 30 učitelů vyškolených v tom, jak řešit polarizační témata ve třídách;
  • 4400 návštěvníků výstavy Anne Frank, kteří si uvědomují přínos rozmanitosti ve společnosti

 

Příprava

Během přípravy projektu se pravidelně, nejméně však jednou měsíčně, konaly online schůzky projektového týmu. Koordinovali jsme program akcí, průzkum mezi pedagogy a jeho výsledky a obsah příručky zveřejněné v závěru projektu. Dále se konala setkání týmu, a to minimálně jednou ročně v lednu 2020 v Praze (CZ), v srpnu 2020 v Brně (CZ), v listopadu 2021 v Amsterdamu (NL) a v červnu 2022 v Praze (CZ).



Průzkum mezi pedagogy

Před první akcí - na setkání expertní skupiny jsme vytvořili dotazník, ve kterém jsme se pedagogů ze zúčastněných zemí ptali na polarizující témata mezi jejich žáky a na to, jak řeší situace neosobních konfliktů. Ptali jsme se, co by potřebovali, aby mohli těmto situacím předcházet nebo lépe pracovat se skupinami, které jsou již vzhledem ke svému složení konfliktní.

Dotazník jsme v únoru 2020 poslali více než 400 pedagogům, kteří spolupracují s našimi organizacemi. Stejný dotazník byl pedagogům zaslán také v květnu 2022. V roce 2020 jsme obdrželi celkem 64 odpovědí a v roce 2022 25 odpovědí.

Výsledky průzkumu:
V roce 2018 jsme provedli průzkum mezi pedagogy, kteří se zabývají vzděláváním v oblasti školství a vzdělávání:
V roce 2020 se polarizační témata v jednotlivých zemích mírně lišila. Nejčastěji zmiňovanými tématy byly vztahy mezi většinovou společností a romskou komunitou (16 % SK, 18 % CZ) a další menšiny včetně LGBTQ+ (12 % CZ, 10 % SK). Druhým nejsilněji polarizujícím tématem byl sociální status - témata chudoby, „bílých“ privilegií, vzdělání (6 % CZ, 14 % SK, 23 % NL+DE), následovaná tématy týkajícími se vztahů s cizinci/migranty/uprchlíky (24 % CZ, 3 % SK, 6 % NL+DE), politických stran a politiků (6 % CZ, 25 % SK, 11 % NL+DE), která se částečně překrývají s rasismem a antisemitismem (6 % CZ, 9 % SK, 23 % NL+DE).

V roce 2022 odpovědi nevykazovaly velké rozdíly mezi jednotlivými zeměmi. Důvodem může být malý počet obdržených odpovědí. Nejvíce odpovědí se týkalo menšinových témat (53 %), což zahrnuje formy rasismu, antisemitismu, xenofobie (15 %), LGBTQ+ (12 %), feminismu a ageismu (5 %), náboženství (7 %), uprchlíků (7 %) a sociální politiky zejména vůči menšinám (5 %). Velkým tématem se stala válka na Ukrajině a vztah k Rusku a/nebo Ukrajině (15 %) a také covid19 a očkování (10 %). V porovnání s odpověďmi před dvěma lety bylo pouze 3,5 % odpovědí, které nacházely polarizující témata v politice a politických stranách. Nově se objevila témata týkající se historie, paměti a zrušené kultury (17 %).

 

Aktivity projektu

A1: Mezinárodní Task Force Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti

  • Termín konání: 8. -  9. června 2020 (online workshop), 22. - 23. října 2020 (setkání pracovní skupiny Task Force)
  • Místo konání: Bratislava, online
  • Cílová skupina: Odborníci v oblasti vzdělávání z řad didaktiků, metodiků, historiků, sociologů, zkušených pedagogů.
  • Téma: Konstruktivní přístup k depolarizaci společnosti v minulosti a dnes

Cílem bylo stanovit teze a vytvořit pracovní skupinu, která zformuluje doporučení podpořené příklady dobré praxe a ověří je v reálném prostředí:

  • Potřebujeme historii k tomu, abychom rozuměli současnosti?
  • Jak pracovat s historickými tématy, aby vznikal odpovědný vztah k současnému dění.
  • Jaká témata polarizují svět dnešních mladých lidí v různých zemích. V čem jsou stejné a v čem se liší. Jak mluvit o těchto tématech s respektem k jiným hodnotám, názorům a postojům.

K tomuto setkání jsme připravili krátký dotazník, ve kterém jsme se pedagogů ptali, s jakými polarizujícími tématy se setkali při své výuce a jak si s nimi dokázali poradit.

 

Zabývali jsme se tématy, které polarizují skupiny v zúčastněných zemích, a hledali řešení. Výstupy se společného setkání představil Viktor Pončák z NMŠ  na Letní škole pro pedagogy v srpnu 2020 v Brně.


Na říjen 2020 bylo plánované setkání pracovní skupniny v Bratislavě. Kvůli pandemie se nakonec uskutečnilo také online. 

Na základě souboru postupů a aktivit, který vznikl jako výsledek práce ve skupinách a v plénu, jako i podnětů od učitelů na Letní škole v Brně, vznikla elektronická publikace.

A2: Letní škola pro pedagogy

Čtyřdenní seminář pro pedagogy. Jednotlivé workshopy semináře vedli členové pracovní skupiny Task Force, kteří představili metodiky a aktivity, se kterými pracují. Představili různé formy práce se současnými kontroverzními tématy a jak využít příklady z historie. Součástí byla návštěva památníku v místě bývalého koncentračního „cikánského tábora“ v památníku holocaustu Romů a Sintů na Moravě - v Hodoníně u Kunštátu a účast na pietním aktu. Ve dnech 18. - 21. srpna 2020 pořádal Institut Terezínské iniciativy mezinárodní Letní školu pro pedagogy. Akci jsme realizovali ve spolupráci se zahraničními partnerskými organizacemi - Nadácií Milana Šimečku (SK) a Anne Frank House (NL) a s Muzeem romské kultury. Letní školy se zúčastnilo 35 pedagogických pracovníků z České republiky (25), Slovenska (6), Rakouska (2), Nizozemska (1) a Polska (1). Bohužel se z důvodu epidemiologické situace nemohli zúčastnit zástupci z německého Anne Frank Zentrum. Součástí programu byla také účast na pietním aktu v památníku v Hodoníně u Kunštátu. Hlavní náplní celé školy byly aktivity a  přístupy, které umožňují řešit situace, které polarizují společnost, a hledání společných cílů, i když se v názorech, postojích a zkušenostech lišíme. Letní škola navázala na červnové setkání expertů a účastníkům byla představena témata, která řeší žáci různých zemí. Více o letní škole.

 

A3: Výcvik lektorů vrstevnického vzdělávání

  • Termín konání: 15. - 18. listopadu 2021 zrušeno, náhradní termín semináře byl stanoven na 3. až 5. června 2022.
  • Místo konání: Praha
  • Cílová skupina: lektoři národních programů vrstevnického vzdělávání z řad profesionálů a studentů
  • Počet účastníků: 26, z toho 21 žen, 5 mužů, 17 do 30 let, 8 ve věku 30-65 let a 1 ve věku nad 65 let
  • Téma: Nechte mě být, jaká jsem. Životní Příběh Anne Frankové jako úvod do  práce s kontroverzními tématy

Seminář pro lektory a průvodce vrstevnického vzdělávání z Nizozemska, Německa, Česka a Slovenska, jehož program je zaměřeným na to, jak lze odkaz minulosti využít pro posílení dnešní demokracie, jak předcházet předsudkům a diskriminaci a jak řešit polarizující situace ve společnosti i každodenním životě.


Vzhledem k pandemické situaci a opatřením, která začala v Nizozemsku platit od večera 12. 11. 2021 a také z důvodu, že část realizačního týmu byla kvůli blízkému kontaktu s pozitivně testovaným na COVID-19 v karanténě, jsme museli také s ohledem na bezpečnost účastníků seminář zrušit.

Více...

 

A4 a A5: Putovní výstava „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ a výměnný pobyty studentských průvodců.

  • Termín konání: školní rok 2020/21
  • Místo konání: Česká republika a Slovenská republika
  • Cílová skupina: studenti – průvodci výstavou a návštěvníci výstavy
  • Téma: Nechte mě být, jaká jsem. Životní Příběh Anne Frankové a příběhy současných mladých lidí jako úvod do práce s předsudky a diskriminací.

Třídenní výcvik průvodců výstavou „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ z řad žáků a studentů, kteří následně povedou programy ve výstavě pro spolužáky, prezentaci pro veřejnost. Jako lektoři působí spolu s profesionály také zkušení průvodci z řad studentů.
Návaznou aktivitou studentů bude příprava vlastních projektů pro školní rok 2021/22. Za tímto účelem absolvují motivovaní studenti z obou zemí společný workshop.

Výstava s vrstevnickým průvodcováním proběhne nejméně ve čtyřech městech v České republice a ve čtyřech na Slovensku. Kalendář putování výstavy v ČR naleznete zde

Putování výstavy po českých školách 2020 až 2022

Slovensko:

Od začátku projektu do září 2021 byly z důvodů omezení způsobených pandemií Covid-19 zrušeny všechny plánované akce spojené s prezentací výstavy Nechte mě být jaká jsem. Aktivity naplánované na školní rok 2021/22 bylo možné mezi listopadem 2021 a dubnem 2022 realizovat pouze při dodržení omezení spojených s další vlnou pandemie. Nicméně pandemie zvýšila zájem o akce, kterých se žáci účastní osobně a také o vzdělávání v oblasti lidských práv a diskriminace. Od června 2021 čelí Nadácia Milana Šimečky vysoké poptávce ze strany škol. V červnu 2022 měla zájemce o výstavu na následující dva školní roky.

Seminář Anne Frank Youth Network (AFYN):

Bratislava 28. dubna – 1. května 2022, 14 účastníků studentů (13 žen, 1 muž), 2 trenéři; z toho 3 účastníci (2 ženy, 1 muž) z ČR

Studentům, kteří se zapojili jako průvodci výstavou Let me be myself a měli zájem nabyté zkušenosti dále rozvíjet, byl určen seminář Anne Frank Youth Network (AFYN). Semináře se účastnili studenti z ČR a ze Slovenska. Důraz byl kladen na rozvoj měkkých a facilitačních dovedností a pracovali jsme zejména s tématem lidských práv. Studenti si připravili vlastní dobrovolnické projekty, které realizují na podzim 2022. Vybrali si témata jako místní historie holocaustu, práva žen, zneužívání dětí a rozvoj školního parlamentu. Na podzim 2022 plánuje Nadace Milana Šimečky supervizi a mentorování studentů.

Kalendář akcí v rámci projektu

Putování výstavy Nechte mě být jaká jsem

  1. Turčianske Teplice, 28. - 30. září 2021, 16 účastníků studenti (16 žen), 2 trenéři (2 muži)
  2. Liptovský Mikuláš 3. - 5. listopadu 2021, 16 účastníků studentů (16 žen), všem do 30 let; 3 trenéři (3 muži) starší 30 let
  3. Poprad 8. - 9. února 2022, 10 účastníků studenti (9 žen, 1 muž), 2 trenéři (2 muži) nad 30 let
  4. Sečovce, 11. - 12. dubna 2022, 16 účastníků studenti (7 žen, 9 mužů), 2 trenéři (2 muži) nad 30 let
  5. Bratislava 6. - 7. června 2022, 19 účastníků studentů (10 žen, 9 mužů), všichni do 30 let; 2 trenéři (1 žena, 1 muž) nad 30 let

 

A6: Mezinárodní konference pro pedagogy a studenty

  • Termín konání: 5. - 8. června 2022
  • Místo konání: Praha
  • Cílová skupina: lektoři, pedagogové a jejich studenti z parterských zemí
  • Téma: Odpovědný přístup k polarizované / polarizaci společnosti. Historické zkušenosti a současnost.

Představili jsme doporučení a metody, jak pracovat s kontroverzními tématy v polarizované společnosti. Ta vznikla na základě Task Force v červnu a v říjnu 2020. Pracovní skupiny je rozpracovaly a doplnily konkrétními metodami a příklady z praxe. Hosté v panelové diskusi se věnovali rozdílným přístupům a zkušenostem s tématy, která vzešla z výzkumu mezi učiteli. Cesty k řešení polarizující situace jsme sledovali z pohledu diplomacie, z pohledu vzdělavatelů, tisku i z pohledu menšin. Panelová diskuse se po redakčních úpravách stala součástí Metodického průvodce, který najdete zde (pdf):

metodika_hledani_dialogu

 

Více...

 

Partneři projektu:

MNS-logo Anne-Frank-logo anne-frank-zentrum-logo_4c


Projekt je realizován za podpory:

eacea_2015_00550000_cs_web

 

27. 1. 2025
📰 Nový Newsletter Institutu Terezínské iniciativy je venku! 📰

Přečtěte si komentář Tomáše Krause ke Dni památky obětí holocaustu, ohlédněte se za aktivitami, které jsme v posledním čtvrtletí zorganizovali, nebo se na nich podíleli a zjistěte, co chystáme na následující měsíce.

27. 1. 2025

Náš ředitel, Tomáš Kraus, byl hostem pořadu Hyde Park Civilizace v České televizi.

„Vyvíjeli technologii, jako by se vůbec nejednalo o lidi. Ona to byla továrna. Byl to velice výkonný provoz, který měl jeden daný účel: likvidovat lidi. Jiné továrny vyrábí auta nebo nějaké součástky. Tady to byla smrt.“
(Tomáš Kraus)

Níže naleznete odkazy, kde si můžete pořad shlédnout, nebo přečíst:

Záznam Hyde Park Civilizace

23. 1. 2025

V polovině ledna roku 1945 zahájila Rudá armáda po dohodě nejvyššího velení Spojenců vojenské operace mezi řekami Odrou a Vislou. Otevřela se tak fronta, která měla ulehčit západním jednotkám, zaskočeným nečekaným protiútokem německé armády v Ardenách. Rychlý postup 1. ukrajinského frontu donutil nacistické velení ke kvapné evakuaci zajateckých a koncentračních táborů v této oblasti. 27. ledna tak vstoupila jedna ze sovětských vojenských jednotek do jednoho z nich.  Pluk, kterému velel Anatolij Šapiro, měl za sebou tuhé boje, při nichž téměř polovina mužů padla. Hrůzy války proto znal každý z nich z děsivé blízkosti. Ale to, co objevili v tomto táboře, přesahovalo jejich chápání. „Když jsme otevřeli bránu, spatřili jsme lidské trosky, doslova jen kosti potažené kůží. Někteří tam postávali bosí, přestože byl ukrutný mráz... Snažili se nás dotknout, snad aby se přesvědčili, že je to pravda,“ vzpomínal později Anatolij Šapiro, který se dožil vysokého věku a o svých zážitcích často hovořil na univerzitách v USA, kam se mu podařilo po válce emigrovat. A jak často zdůrazňoval, vůbec nechápal, jak je možné, že všichni vězňové tohoto tábora byli Židé. Protože - i on byl Žid.

21. 1. 2025

Produkce Divadla MA Vás srdečně zve na pražskou premiéru představení Address Unknown 28. 1. v 19:30 Divadle Na Prádle. Představení podle bestselleru Kressmann Taylorové z r. 1938 a v režii Marianny Arzumanové, které bylo uvedeno v obsazení světových hvězd klasické hudby Jevgenije Kissina a Thomase Hampsona v New Yorku, Londýně, Ženevě, či festivalu Verbier, v češtině uvádíme s podporou NFOH a Prahy 1 pro školy ve Werichově vile v rámci prevence antisemitismu. Nyní jde o jediné uvedení v anglickém jazyce v podání Divadla MA do srpnové Letní Grébovky. Více informací o hře naleznete v příloze.

16. 1. 2025

Popírání a zkreslování holocaustu je široce rozšířenou hrozbou pro život Židů i pro evropské demokratické hodnoty přesahující hranice států. Antisemitismus z Evropy nezmizel ani 80 let po osvobození vyhlazovacího tábora v Osvětimi. Od pandemie COVID-19 až po události 7. října zůstává popírání a překrucování holocaustu nebezpečným a mnohotvárným narativem. Do dnešní doby neexistuje v EU jednotná metodologie monitoringu protižidovské nenávisti. To je jedním z cílů projektu ENMA. Diskuze se zúčastní zástupci organizací RIAS (Německo), Czulent (Polsko), IKG (Rakousko) a Federace židovských obcí (ČR), které ve svých zemích vydávají výroční zprávy o projevech antisemitismu. Úvodní příspěvek přednese JUDr. Tomáš Kraus, ředitel Institutu Terezínské iniciativy.

Akce se koná v češtině a angličtině se simultánním tlumočením, vstup volný.

 

Kdy: Úterý 28. ledna 2025, 18:00

Kde: Maiselova synagoga (Maiselova 10, Praha 1)

13. 1. 2025

Dnes večer Beseder Gallery uvede celovečerní dokumentární film, který osvětluje nejdramatičtější příklad intelektuální a umělecké odvahy v koncentračním táboře Terezín za druhé světové války: pozoruhodný příběh Rafaela Schachtera, geniálního mladého českého dirigenta, který byl v roce 1941 zatčen a poslán do Terezína.

Film «Defiant Requiem»
13. 1. pondělí, 18:30
Beseder Gallery, Lihovarská 12, 19000 Praha 9

17. 12. 2024

V pátek jsme za Institut Terezínské iniciativy již poněkolikáté navštívili Státní okresní archiv v Mladé Boleslavi, kde jsme pokračovali v digitalizaci fondu Okresního úřadu Mladá Boleslav. Tentokrát jsme se zaměřili na žádosti o osvědčení o československém státním občanství.