Seminář pro učitele Jáchymka - Výchova k respektu a toleranci
18. - 20. července 2016
Praha
Výchova k respektu a toleranci podle principů otevřené společnosti
"Seminář by velmi dobře strukturovaný a z hlediska obsahového není co vytknout – byl velmi kvalitní a podnětný", říká jeden z ohlasů absolventů v pořadí sedmého semináře projektu Jáchymka - Výchova k respektu a toleranci, který se konal v prázdninové době v netradičním čase - od pondělí 18. července do středy 20. července. Setkání dvaceti účastníků a lektorů se konalo v příjemném prostředí sociálního podniku Focus - Jůnův statek v Praze-Sedlci, ve středu pak v Jáchymce - budově bývalé židovské školy v Praze.
Pod vedením našich lektorů Petera Sokola a Romana Anýže se seznámili s metodikami, které vznikly v rámci projektu a které jsou částečně přístupné na webu www.vychovakrespektu.cz. Lektorky Marie Smutná a Tereza Štěpková pak představily účastníkům příběh bývalé židovské školy v Jáchymce. Třetí den programu se odehrával v Praze v Jáchymově ulici, kde byl program završen setkáním s paní Olgou Fečovou, které se podělila s účastníky o vzpomínky svých rodičů na období druhé světové války a na své dětství a mládí v komunistické Praze.
Celé tři dny se nesly v přátelském duchu, účastníci odjížděli spokojení, plní nových zkušeností a podnětů pro výuku. Děkujeme všem účastníkům, že si během letních měsíců našli čas a chuť se vzdělávat a doufáme, že jsme se neviděli naposled.
Program víkendové dílny červenec 2016
Další fotografie ve fotogalerii
Z ohlasů účastníků:
Jak hodnotíte přístup lektorů?
- Měli to dobře připravené, vzájemně se doplňovali, dokázali „rozhýbat“ účastníky, i když ti byli (hlavně 2. den) už unavení.
- Empatický, pohodový, s humorem, velmi přátelský a edukačně výborný.
Jak hodnotíte obsahovou náplň semináře?
- Jsem velmi spokojena, získala jsem mnoho nových inspirací.
- Jednotlivé dílny na sebe navazovaly, obsahově se prostupovaly. Pro práci se studenty velmi inspirativní. Pro mě obohacující... Nové otázky... pohledy... metody.
- Seminář by velmi dobře strukturovaný a z hlediska obsahového není co vytknout – byl velmi kvalitní a podnětný.
Jak hodnotíte materiály představené na semináři s ohledem na jejich využití ve výuce?
- Materiály se velmi hodí, mohu je užít celé, nebo upravit. Určitě je využiji.
- Pečlivě vybrané materiály, které mi budou zpestřovat výuku a zanechají v žácích nějaký zážitek.
Vaše další připomínky, podněty a názory
- Je skvělé vždy potkat nové, zajímavé lidi, obohatit se o jejich zkušenosti, příběhy, načtenou literaturu, tipy na filmy a knihy. Odnáším si „banku dalších nápadů“.
- Děkuji organizátorům i lektorům. Práce, kterou odvádíte, je velmi kvalitní a hodnotná, a tím i potřebná. Velmi si vaší práce vážím.
Jak na Vás působila celková atmosféra semináře?
- Jeden z nejlepších seminářů, na kterém jsem byla.
- Otevřenost, vstřícnost, pochopení, objevení – to vše se v atmosféře projevilo.
- Celý seminář mě velmi těšil, líbilo se mi na statku a Jáchymka na mě působí elegantně.
Zpráva o semináři - duben 2016
Zpráva o semináři - listopad 2015
Zpráva o semináři - říjen 2015
Zpráva o semináři - srpen 2015
Zpráva o semináři - červen 2015
Seminář se konal za finanční podpory:
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.
www.fondnno.cz
www.eeagrants.cz
Do našeho plánovaného semináře pro učitele s workshopem se nám podařilo zařadit více do programu! Rozhodli jsme se zařadit perspektivu z pohledu mládeže. Můžete tedy sebou vzít i aktivního studenta, který má potenciál se zapojit ve vzdělávání. Pro studenta je seminář hrazen z grantu. Poprosíme vyplnit pro něj také přihlášku.
Minulý pátek nás v Jáchymce navštívila skupina výměnných studentů z USA na workshopu, který jsme pořádali ve spolupráci s @VertoEducation. Během společně stráveného času jsme diskutovali o represích a nařízeních, která postupně oklešťovala práva Židů v Protektorátu Čechy a Morava, a o tom, jak je ovlivňovala. V rámci jedné aktivity jsme diskutovali o tom, jak by mohl vypadat běžný den, a pak jsme viděli, jak se postupem času stále více omezoval osobní život a zakazovala účast ve společnosti.
Jedním z úkolů našeho Institutu je poukazovat na historické události a souvislosti fenoménu, pro který se vžil název holocaust. Jedna z nejtragičtějších událostí, která oficiálně spustila nacistické řádění a perzekuci židovského obyvatelstva Evropy, se stala přesně před 86 lety, v noci z 9. na 10. listopadu. Sami nacisté ji nazvali Křišťálovou nocí, podle rozbitých výloh židovských obchodů, domácností a synagog. Poválečná historie jí zná také pod pojmem Říšský pogrom.
Minulou sobotu se sešli členové afyn.cz a uspořádali vlastní zinový workshop.
Historie zinů (což jsou malé DIY časopisy) je charakteristická tím, že je využívaly zejména marginalizované skupiny k tomu, aby se levně a rychle umělecky vyjadřovaly k tématům, na kterých jim záleží. Poté, co jsme se seznámili s bohatou historií zinů, jsme se pustili do výroby vlastních. Na konci workshopu jsme si navzájem představili své malé výtvory a viděli jsme, jakými krásnými způsoby lze ziny využít: Od vytvoření vlastního malého komiksu až po informační brožuru, všechno je možné.
Při příležitosti německého vydání knihy F. R. Krause Plyn, plyn, pak oheň, jedné z úplně prvních reportáží o holocaustu, se uskuteční setkání s autorovým synem, a ředitelem ITI Tomášem Krausem. Akce se koná m.j. ve spolupráci s naším dlouholetým partnerem Brücke-Most-Stiftung.
Antisemitismus je jako virus, který neustále mutuje a čeká, kdy bude společnost oslabena, aby se projevil. (Rabbi Sacks, Evropský parlament 2016)
S hlubokým zármutkem jsme přijali zprávu o úmrtí profesora Yehudy Bauera, jednoho z nejvýznamnějších světových historiků holocaustu a antisemitismu. Jeho výzkum a pedagogická činnost zásadně přispěly k pochopení tragických událostí 20. století a jejich důsledků pro současnou společnost. Jeho odhodlání vést nás k hlubšímu porozumění lidské přirozenosti a k nutnosti bojovat proti nenávisti a intoleranci zůstane navždy inspirací.
Institut Terezínské iniciativy vyjadřuje hlubokou soustrast rodině a všem, kteří byli jeho životem a dílem ovlivněni.
V profesorovi Bauerovi ztrácíme nejen na slovo vzatého odborníka, jehož názor byl pro nás vždy nesmírně cenný, ale také krajana a blízkého přítele.